مواد افزودنی در صنایع شیمی چه کاربردی دارد ؟

می ‌توان گفت که مواد افزودنی در صنایع شیمیایی یک عضو جدا ناپذیر بوده و نقش مهمی را ایفا می‌کند. از مواد افزودنی جهت اصلاح فرآیندهای مختلف و همچنین افزایش کیفیت محصولاتی نظیر رنگ‌ها، چسب ها، داروهای شیمیایی و … استفاده می‌شود. این مواد کاملاً شیمیایی بوده و معمولاً در طی فرایند تولید محصولات خاصی به آن‌ها افزوده می‌شود و درنهایت باعث شده تا آن‌ها با کیفیت و عملکرد بهتری به تولید برسند. درحال‌حاضر صنایعی که در زمینه تولید چسب، رنگ ، رزین و دیگر محصولات شیمیایی فعال هستند، اهمیت ویژه‌ای به تهیه مواد افزودنی و می‌دهند. می‌توان گفت مواد افزودنی در حال حاضر جزو مهم‌ترین مواد اولیه چسب، رنگ و پیگمنت و … به حساب می‌آیند. در ادامه با ما همراه باشید تا به‌ طور کامل در مورد اهمیت و کاربرد مواد افزودنی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

ما چه استفاده‌ای از مواد افزودنی داریم؟

اکثر محصولاتی که ما به شکل روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، دارای مواد افزودنی هستند. مواد غذایی که از بازار تهیه می‌کنید و جهت فاسد نشدن، حاوی مقداری مواد افزودنی هستند. همچنین نوشیدنی‌ها و محصولات شوینده نیز از این محصولات برخوردار هستند تا بتوان از این طریق عملکرد و همچنین ماندگاری آن‌ها را افزایش داد. اما به ‌طور کلی استفاده از مواد افزودنی در صنایع شیمیایی بسیار کاربرد ویژه‌ای دارد. عدم وجود این مواد و همچنین انتخاب درست آن‌ه ا باعث شده تا محصولات آن به آنچه که انتظار می‌روند نزدیک نباشد.

به ‌طور مثال اگر برای تولید رنگ و مواد اولیه به‌ خصوص مواد افزودنی، با تخصص و همچنین میزان لازم مورد استفاده قرار نگیرد، رنگ هیچ کاربردی نخواهد داشت. و نمی‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. مواد افزودنی متشکل از محصولات مختلفی می‌شوند که  بنابر کاربردی که دارند، می‌توانند به‌ عنوان مواد اولیه رنگ ، چسب،پوشش پودری و … استفاده شوند. به‌جرات می‌توان گفت که برای تولید تمامی محصولات شیمیایی مورد استفاده ما این مواد جایگاه خاص خود را دارند. مجموعه تجاری ماران تجارت به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه شیمیایی سالیان زیادی است که در زمینه عرضه مواد افزودنی مناسب فعالیت می‌کند. تولیدکنندگان می‌توانند جهت خرید پلی ‌وینیل ، الکل خرید رزین مایع و دیگر محصولات شیمیایی به این مجموعه مراجعه کرده و با کارشناسان آن در تماس باشند.

بیشتر بخوانید:  خرید و قیمت بهترین لوازم پولیش و قطعات آنها

کاربرد مواد افزودنی در صنایع شیمیایی چیست؟

محصولات مختلف نظیر انواع داروها، مواد غذایی، روغن‌ها، سوخت، مصالح ساختمانی و… جز آن دسته از محصولات هستند که باید دارای ماندگاری و دوام عملکرد مناسب باشند. این خصوصیات تنها با استفاده از مواد افزودنی مناسب امکان‌ پذیر خواهد بود. به دلیل این‌ که مواد افزودنی دارای نقشه گسترده‌ای برای تولید محصولات هستند، در دسته‌بندی‌های متعددی قرار می‌گیرند و هر یک از این گروه‌ها دارای کاربرد منحصربه‌فردی بوده و در صنعت خاصی استفاده خواهد شد.

به‌طور معمول طبقه‌بندی هر یک از این محصولات کار پیچیده‌ای است و ترکیبی نظیر سدیم بی ‌کربنات فقط در مواد غذایی کاربردی بوده و می‌تواند کاربردهای گوناگونی نظیر نظیر افزایش غلظت داشتن قدرت اسیدی افزایش حجم و پایداری باشد. به ‌همین دلیل نیز عرضه‌کنندگان مواد افزودنی و آن را براساس کاربردی که دارند، به بازار عرضه می‌کند و که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غلظت دهنده‌ها
  • زلال کننده‌ها
  • تأخیر در اندازه‌های شعله
  • روان ‌کننده
  • رقیق‌کننده ها
  • ضد کف‌ها
  • ضد هوا
  • امولسیون کننده‌ها
  • خوش‌بو کننده‌ها
  • ضد سایش
  • مواد افزودنی معطر
  • مواد افزودنی اتصال ‌دهنده
  • و ….

مواد افزودنی در صنایع شیمیایی در چند دسته‌ بندی قرار می‌گیرند؟

 

مواد افزودنی در صنایع شیمیایی علاوه‌بر انواعی که در قسمت قبل ذکر کردیم، در دسته‌بندی‌های دیگری نیز قرار می‌گیرند. این مواد با توجه به این‌ که کاربرد زیادی دارند، در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

 پرکننده‌ها

مواد افزودنی پرکننده با اضافه شدن به محصولاتی نظیر کاغذ، بتن، رنگ و … سبب شده تا دیگر از مواد گران ‌قیمت در محصولات استفاده نشود. از جمله پرطرف‌دارترین مواد افزودنی و پرکننده می‌توان به کلسیم کربنات و آلومینیوم  اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  دختری که کامل یخ زده بود به طرز شگفت انگیزی زنده شد!

 پایدار کننده‌ها

پایدار کننده ها نوعی ترکیب هستند که با اضافه کردن آن‌ها به محصولات و خواص آن‌ها در این محصولات در برابر عواملی نظیر نور، پرتو ماوراءبنفش ،گرما و واکنش‌های جوی مقاوم خواهند شد.

 بهبود دهنده ها

بهبود دهنده‌ها یکی دیگر از انواع مواد افزودنی هستند که با اضافه شدن به محصولات و فرآیند تولید سبب ایجاد یکسری خواص منحصربه‌فرد خواهند شد.

خرید انواع مواد افزودنی شیمیایی

شرکت ماران تجارت به عنوان برترین شرکت واردکننده مواد اولیه شیمیایی شرایطی را برای صاحبین صنایع فراهم کرده است تا بتوانند در کم ترین زمان ممکن موفق به تهیه مواد افزودنی باکیفیت و مرغوب شوند.

مطلب پیشنهادی

دستگاه بسته بندی دو توزین چیست؟ | تیم زاگرس ماشین

خرید و قیمت دستگاه بسته بندی دو توزین برای بسته بندی محصولاتی مانند نمک، شکر، …