معرفی متن درک مطلب کلاس اول

تقویت درک مطلب جزو مواردی‌ست که ضعف آن در بزرگسالی نمود زیادی پیدا می‌کند. مثلا زمانی که ما شاغل هستیم و در محیط کار لازم است تصمیماتی بگیریم، ضعف در درک مطالب موجب می‌شود که وقتی محتویات برگه‌ای را می‌خوانیم نتوانیم به خوبی آن را فهمیده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم. یا ممکن است در تعامل با اطرافیان دچار چالش‌های جدی شویم. بنابراین چه خوب است که از کودکی و ابتدای سواددار شدن کودکان به تقویت درک مطلب آن‌ها توجه کنیم.

تقویت درک مطلب جز با تمرین کردن حاصل نمی‌شود و برای دستیابی به آن باید ابتدا بتوانیم متن را درست بخوانیم. روخوانی درست و در پی آن روانخوانی خوب در دانش‌آموزان،‌ می‌تواند در نهایت با تمرین به درک مطلب صحیح منجر شود. ضعف در «سواد خواندن» یا همان ضعف درک مطلب، عدم درک صحیح مفاهیمِ متن است که علاوه بر درس فارسی، تأثیر مستقیم در درک مفاهیم دروس دیگر به ویژه درس ریاضی دارد.

اما کلاس اولی‌ها هم می‌توانند از همین ابتدا که در حال سوادآموزی هستند، درک مطلب خود را تقویت کنند. این کار می‌تواند از طریق کار با کتاب‌های زیر که متعلق به انتشارات دبستانک هستند، انجام شود:

کتاب سواد خواندن کلاس اول دبستان انتشارات دبستانک

عبارت سواد خواندن معمولا برای اشاره به «درک معنا و مفهوم یک مطلب» به کار گرفته می‌شود و به معنای روخوانی کردن نیست. کتاب سواد خواندن شامل داستان‌های کوتاه برای هر نشانه‌ی فارسی است که بچه‌های کلاس اولی در کتاب درسی فارسی اول می‌خوانند. در انتهای هر کدام از داستان‌ها تعدادی سوال مطرح شده است که پاسخ دادن به آن‌ها به تقویت درک مطلب کمک می‌کند. زیرا سوالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کودکان باید برای پاسخ دادن به آن‌ها متن را فهمیده باشند و تلاش آن‌ها برای پاسخ دادن به سوالات بخشی از فرآیند درک آن متن است. سوالات بر اساس حیطه‌های شناختی بلوم سطح‌بندی شده‌اند و سطوح دانش، استنتاج، تفسیر و ارزیابی را دربرمی‌گیرند. خواندن این داستان‌ها و پاسخ دادن به سوالات آن‌ها کمک می‌کند تا درک مطلب کودکان کلاس اولی تقویت شود.

بیشتر بخوانید:  خرید کفش زنانه از بانه با بهترین قیمت

کار با کتاب سواد خواندن کلاس اول دبستان هم تمرین روخوانی کلاس اول است و به تقویت روخوانی، روان‌خوانی و درک مطلب کودکان کمک می‌کند.

در ادامه بخشی از کتاب سواد خواندن کلاس اول را می‌بینیم:

کتاب فلسفیدن کلاس اول دبستان انتشارات دبستانک

این کتاب نیز شامل متن‌های فلسفیدنی برای به چالش کشیدن ذهن کودکان کلاس اول است که نشانه به نشانه پیش می‌روند. این متن‌ها با به چالش کشیدن ذهن، به تقویت درک مطلب کمک می‌کنند و در واقع سنگ محکی هم برای نشان دادن میزان درک مطلب کودکان هستند. کتاب فلسفیدن به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند به موضوعات از زاویه‌های متفاوت نگاه کنند. این کتاب برای تقویت روحیه‌ی پرسشگری و جستجوگری کودکان بسیار مناسب است.

کار با کتاب فلسفیدن کلاس اول به آموزش روان خوانی کلاس اول و درک مطلب کودکان کلاس اولی کمک می‌کند.

در ادامه بخشی از محتوای کتاب فلسفیدن کلاس اول را می‌بینیم:

کتاب‌های شاهنامه‌ی «آغاز ایران» و «آتش و نوشتن»

این دو کتاب، از مجموعه‌ی شاهنامه‌ی سی جلدی دبستانک هستند که با هدف تقویت درک مطلب نگاشته شده‌اند. واژگان این دو کتاب جزو واژگانی هستند که کلاس اولی‌ها آن‌ها را در کتاب‌های درسی خود خوانده‌اند. اگر واژه‌ای خارج از این دایره واژگان در متن کتاب‌‌ها استفاده شده باشد، در پایین صفحه معنی آن نوشته شده است. این کتاب‌ها شامل متن روان خوانی کلاس اول هستند.

در هر صفحه از این دو کتاب شاهنامه، یک کادر خالی وجود دارد که کودکان، هرچه از متن فهمیدند را در آن کادر به تصویر درمی‌آورند. این روش به تقویت درک مطلب کمک می‌کند. حتی بزرگسالان نیز اگر در حال خواندن متنی باشند، برای درک بهتر آن، اگر سعی کنند آن متن را به تصویر درآورند، مطلب را بهتر درک خواهند کرد. در اینجا هدف از به تصویر کشیدن مطالب، این نیست که کودک نقاشی را تمرین کند. بلکه هدف، تبدیل متن به تصویر است، این کار ممکن است فقط با کشیدن چند خط انجام شود.

بیشتر بخوانید:  اسم مستعار برای پروفایل دخترانه

ارسال پستی رایگان به همه جای ایران

انتشارات دبستانک کتاب‌های خود را از طریق ارسال پستی رایگان به همه جای ایران ارسال می‌کند. برای خرید کتاب کودک از انتشارات دبستانک می‌توانید به سایت دبستانک به آدرسdabes.ir مراجعه کنید و به راحتی خرید خود را انجام دهید. هم‌چنین می‌توانید با تلفن 02188801371 تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید یا از راهنمایی پشتیبان‌های دبستانک استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

دستگاه بسته بندی دو توزین چیست؟ | تیم زاگرس ماشین

خرید و قیمت دستگاه بسته بندی دو توزین برای بسته بندی محصولاتی مانند نمک، شکر، …