بازی محلی چوکلی

[ad_1]

بازی چوکلی,بازی های قدیمی,بازی های محلی

آموزش بازی پرتحرک چوکلی

بازی محلی چوکلی

این بازی در قوم بختیاری بسیار معروف و پر طرفدار میباشد. و در بعضی از شهرستانها مسابقات چوکلی برگزار می شود. در این بازی از 2 یا 4 تا 6 نفر تشکیل می گردد تعداد بازیکنان باید زوج باشد چرا که هر فرد مقابل فرد دیگر قرار می گیرد.

در این بازی از یک چوب به طول75 تا 100 سانتیمتر و چوب دیگری به طول 15 تا 20 سانتیمتر به نام چوکلی که دو سر آن را تراشیده و تیز کرده اند استفاده می شود. چوکلی را روی یک چاله به نام گال به عمق 10 تا 15 سانتیمتر حفر شده قرار میدهند و شخص با نوک چوب بزرگ چوکلی را پرتاب و به طرف بیرون به هوا می اندازد.

افراد تیم مقابل  منتظر هستند که چوکلی بر هوا بی یاید و بعد بگیرند. در این صورت برنده میگیرند. در غیر این صورت شخصی که چوب بزرگ را در دست دارد به طرف چوکلی انداخته شده میرود و با زدن ضربه ای بر نوک تیز چوکلی آن را از زمین بلند میکند به محض فاصله گرفتن از زمین با نواختن ضربه ای محکم چوکلی را به فاصله ای دور می اندازد.

بعد بازیکنی که به چوکلی ضربه زده است چوب بزرگ را روی چاله (گال) به صورت افقی قرار می دهد یکی از افراد تیم مقابل با پرتاب کردن چوکلی سعی می کند چوب بزرگ را که روی گال قرار دارد را مورد هدف قرار دهد. اگر چوکلی به هدف نخورد بازی از سر گرفته میشود و تا سه بار تکرار می گردد.

بیشتر بخوانید:  عبرت از دنیای بی وفا

در آخر کار از محل چوکلی زو کشیدن شروع می شود و تا محل گال ادامه می یابد. زو کشیدن از محلی که چوکلی قرار دارد با تکلم این کلمات شروع می کند. و به سرعت گال میرود. الم،بلم تخم کلم،کر کل علی …..هلوم علی …. ای نتری بگو یا علی. زود ….. ز…..و……و……و…..و……د.(بعد مسافت تا گال)

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون

[ad_1] بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون   بیوگرافی و عکس های بهمن دان بهمن …