درماتوگرافیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

درماتوگرافیسم,درماتوگرافیسم چیست ,بیماری درماتوگرافیسم

درماتوگرافیسم چیست

پیشگیری و درمان درماتوگرافیسم

بعد از مالیدن یا خاریدن پوست رخ می دهد. گاهی وقت ها به این شکل از کهیر« نوشتن روی پوست» گفته می شود برای این که لکه های کهیر دقیقاً براساس الگوی خارش پوست پیدایش می کند.

بیماری درماتوگرافیسم( dermatographia)

درماتوگرافیسم یک نوع بیماری پوستی خاصی می باشد، در این بیماری یک واکنش آلرژیک نابجا در پوست رخ می دهد، به طوریکه یک ضربه، مالش، ارتباط یا خارش مختصر پوست، میتواند در همان منطقه پوست سبب ایجاد کهیر و قرمزی پوست شود، گویی که کسی یک قلم برداشته و روی پوست جمله می باشد.

در این بیماری بدون وجود آنتی ژنی که سبب آلرژی شود، تنها بخاطر اسیب مختصر غشاها حین خارش یا ارتباط های ديگر، سبب می شود از سلول های mast، هیستامین ازاد می شود و در عملکرد کهیر موضعی ایجاد می شود.

درماتوگرافیسم,درماتوگرافیسم چیست ,بیماری درماتوگرافیسم

درماتوگرافیسم

رایج ترین کهیر فیزیکی، درماتوگرافیسم می باشد، به دنبال سایش با ضربه زدن به پوست، در همان مکان کهیر آشکار خواهد شد. این پدیده امکان دارد به وسیله یک عفونت ویروسی، استفاده از آنتی بیوتیک، ناراحتی های روانی- احساسی، برانگیخته شود ولی در اغلب موردها، دلیل ناشناخته باقی می ماند.

زمانی که روی پوست فشار داخل می سازید. یا خراشیده می شود. یک برجستگي در مکان به دلیل رها شدن هیستامین و التهاب رگی ایجاد می شود.

درماتوگرافیسم در برخی موارد امکان دارد به دنبال خاراندن و کنترل نکردن انواع ديگر کهیرها ایجاد شوند.( به عبارتی هر نوع کهیری مستعد تبدیل شدن به درماتوگرافیسم می باشد.)

پيش‌گيري از درماتوگرافیسم

– پرهیز از محرک های شناخته شده مشابه غذاها و داروها

– پرهیز از شرایط های خاصی مشابه سرما و گرما

– مراقبت فردی

– پرهیز از خاراندن منطقه گرفتار

– پوشش نازک با رنگهای روشن

– به دست‌کم رساندن تلاش های شدید

– استفاده از آنتی هیستامین های بدون نسخه سمت رفع خارش

درماتوگرافیسم,درماتوگرافیسم چیست ,بیماری درماتوگرافیسم

رایج ترین کهیر فیزیکی درماتوگرافیسم می باشد

درمان درماتوگرافیسم

درمان برای درموگرافیسم اغلب لازم نیست. درموگرافیسم نشان دار به کمک آنتی هیستامین ها( مشابه هیدروکسی زین) با دوز کم به خوبی کنترل می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرف انواع ماسک ضد لک و روشن کننده پوست خانگی

ماسک ضد لک و روشن کننده درمان لکه های صورت با استفاده از ماسک های …