معرفی بهترین شاخص‌های ترید ارزهای دیجیتال

پیش بینی جهت حرکت قیمت یک رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال، آسان نیست. به همین دلیل باید از شاخص‌ها، برای کمک به نحوه ترید ارز دیجیتال و پیش بینی دقیق‌تر قیمت‌ها استفاده کرد و به آنها تصویر واضح‌تری از وضعیت بازار رمزارزها داد. به کمک این شاخص‌ها، تریدرها می‌فهمند که، خریداران و فروشندگان در آینده چه اقدامی انجام خواهند داد. کسانی که به تازگی، وارد دنیای معاملات ارزهای دیجیتال شده‌اند، ممکن است در استفاده از انواع تجزیه و تحلیل بازار رمزارزها گیج شوند. در این مطلب، چند مورد از مهم ترین و بهترین شاخص های ترید ارزهای دیجیتال را بررسی می کنیم. با کمک این شاخص‌های مهم می‌توانید، تحلیل دقیقی از جهت حرکت قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد نظر خود داشته باشید.

با این حال، همانطور که هر تریدر باتجربه تأیید می کند، شاخص‌ها یک ابزار حیاتی برای کسانی هستند که به دنبال افزایش سود خود در خرید و فروش ارز دیجیتال، هستند.

شاخص ترید چیست؟

به طور کلی، یک شاخص چندین داده را دریافت می‌کند و با ترکیب آن‌ها، یک مقیاس آماری واحد تحویل می‌دهد. ممکن است که پیش‌تر درباره شاخص میانگین صنعتی داو جونز (DJIA)، شاخص مشهوری که بازار سهام را پایش می‌کند، شنیده باشید. DJIA ترکیب وزنی از سهام 30 شرکت بزرگ است که در بسیاری از بورس‌های سهام ایالات متحده معامله می‌شوند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خریداری DJIA، در معرض ترکیب سهام این شرکت‌ها قرار بگیرند.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال نیز مقیاس وزنی داده‌های بازار است؛ اما توجه داشته باشید که در این نقطه تمام شباهت‌های این شاخص به DJIA به پایان می‌رسد. شاخص ترس و طمع رمز ارزها همانند شاخص داو جونز قابل خرید و فروش نیست. این شاخص تنها یک اندیکاتور برای بازار کریپتوکارنسی به حساب می‌آید که می‌تواند به تکمیل تجزیه و تحلیل شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:  نهنگ ولگرد نیمی از کره زمین را شنا کرد!

شاخص ترس و طمع چیست؟

شاخص ترس و طمع به اندازه‌گیری دو مورد از ابتدایی‌ترین احساسات انسان‌ها، یعنی ترس و طمع می‌پردازد. شاخص ترس و طمع، چگونگی تاثیر‌گذاری این دو احساس در بازار را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص توسط سی‌ان‌ان مانی (CNNMoney) به وجود آمد تا رفتار‌های احساسی معامله‌گران در بازار‌های مالی را بررسی کند. هر چه ترس در بازاری بالاتر رود، به مراتب ارزش آن سهم رو به کاهش خواهد بود. در نتیجه، هر چه طمع برای سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، ارزش آن بازار نیز رو به افزایش بوده یا خواهد بود.

اما این ابزار اندازه‌گیری را به همین سادگی نمی‌توان استفاده کرد، و فاکتور‌های زیادی برای بررسی آن وجود دارد.

شاخص ترس و طمع را از کجا به ‌دست بیاوریم؟

برای مشاهده شاخص ترس و طمع (Fear& Greed) برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مهم می‌توانید، به سایت شاخص ترس و طمع بیت کوین به ‌نام alternative.me مراجعه و از منوی بالای آن گزینه Crypto‌ را انتخاب کنید. این سایت به‌ کمک چند عامل این شاخص را به‌ صورت عددی بین صفر تا صد، به نمایش می‌گذارد. اعداد پایین‌تر به‌ معنای ترس زیاد در بازار رمزارزها و اعداد بالاتر، طمع بیشتر خریداران را نمایان می‌کند. عدد صفر آخرین درجه از ترس و عدد صد نهایت طمع در بازار را نمایش می‌دهد. این عدد مرتبا بروزرسانی می‌شود.

شاخص دامیننس چیست؟

واژه دامیننس به طور کلی در بازار ارزهای دیجیتال، به میزان سهم یک ارز دیجیتال از کل بازار گفته  می‌شود. برای مثال، اگر کل حجم سرمایه‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر وجود دارد، 100 میلیون دلار باشد. در صورتی که، دامیننس بیت کوین 50 باشد، یعنی 50 میلیون دلار از کل سرمایه موجود در بازار، در بیت کوین سرمایه‌گذاری شده‌است. بنابراین، سهم سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار نیز 50 میلیون دلار است.

بیشتر بخوانید:  جغد دهان‌قورباغه‌ای؛ لایک‌خورترین پرنده اینستاگرام

همان طور که مشاهده می‌کنید، مسئله شاخص دامیننس صرفاً برای ارزهای دیجیتال بزرگ و اثرگذار در بازار که سهم زیادی از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، مطرح می‌شود. البته، این نکته به این معنی نیست که شاخص دامیننس تنها برای بیت کوین، وجود دارد. درک درست از مفهوم شاخص دامیننس بیت کوین می‌تواند در شناخت و تحلیل درست از روندهای قیمتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال، بسیار اثرگذار باشد. البته شاخص دامیننس به هیچ عنوان نباید به تنهایی مبنای تصمیم‌گیری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

عوامل تاثیرگذار بر روی دامیننس بیت کوین

در روزهای ابتدایی که ارزهای دیجیتال‌ به وجود آمدند، شاخص دامیننس بیت کوین تقریبا ۹۵ درصد بود. زیرا تعداد آلت کوین‌هایی که می‌توانستند سرمایه جذب کنند خیلی کم بود. اما با گسترش آلت کوین‌ها، میزان دامیننس هم به شکل چشمگیری کاهش یافت.

همچنین، در ابتدای سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها و خبرهای منفی که در مورد مصرف انرژی بیت کوین وجود داشت، این شاخص دوباره به صورت چشمگیری کاهش یافت.

در صورتی که فرمول دامیننس بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که، به صورت کلی دو فاکتور زیر تاثیر بسیار زیادی بر روی شاخص دامیننس بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند:

  • سهم بازار بیت کوین
  • سهم بازار تمام ارز دیجیتال ها

این دو فاکتور، از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که تعیین کننده شاخص دامیننس هستند.

چرا از شاخص دامیننس استفاده می کنیم؟

از آنجایی که بازار رمزارزها مجازی است و نمی توان در زمان افزایش قیمت بیت کوین نقدینگی به بازار وارد کرد، از شاخص دامیننس استفاده منی‌کنیم. به همین دلیل زمانیکه ارز دیجیتال بیت کوین در حال افزایش قیمت است ، تریدر ها دیگر کوین‌های خود را می فروشند و وارد بازار بیت کوین می شوند. همانطور که پیش از این اشاره شد، این اتفاق، منجر به کاهش قیمت آلت کوین‌ها می شود.

بیشتر بخوانید:  برای انتخاب مخزن آب چه نکاتی باید بدانیم

پلتفرم معاملاتی موربیت به‌عنوان یکی از صرافی‌های معتبر و قابل اعتماد ایرانی امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد که با سرعت و امنیت کامل در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و رمز ارزهای مدنظر خودتان را خرید و فروش کنید. برای استفاده از این پلتفرم کافی است به وب‌سایت موربیت به نشانی morbit.trade مراجعه کنید و خریدوفروش ارزهای دیجیتال را انجام دهید. همچنین برای دریافت مشاوره و بیان سوالات خود می‌توانید با کارشناسان موربیت در تماس باشید. شماره تماس ما: 021-91004243

مطلب پیشنهادی

دستگاه بسته بندی دو توزین چیست؟ | تیم زاگرس ماشین

خرید و قیمت دستگاه بسته بندی دو توزین برای بسته بندی محصولاتی مانند نمک، شکر، …