سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

سوخت مازوت, انواع سوخت و روغن ها

آشنایی با مازوت و انواع سوخت ها

همه چیز درباره سوخت مازوت

با وجود انواع مختلف سوخت های موجود، دشوار است که بدانید کدام گزینه صحیح برای وسیله نقلیه، دیگ بخار یا ماشین آلات شما مناسب است. در این مقاله، ما توضیح می دهیم که می توانید از هر نوع سوخت برای چه چیزی استفاده کنید، چه کسی از چه چیزی استفاده می کند و چرا؟

یک راهنمای کوتاه برای محدوده سوخت و روغن ما

تفاوت روغن گازوئیل، گازوئیل قرمز، گازوئیل سفید و مازوت چیست؟

با وجود انواع مختلف سوخت های موجود، دشوار است که بدانید کدام گزینه صحیح برای وسیله نقلیه، دیگ بخار یا ماشین آلات شما مناسب است. در این مقاله، ما توضیح می دهیم که می توانید از هر نوع سوخت برای چه چیزی استفاده کنید، چه کسی از چه چیزی استفاده می کند و چرا ؟

وقتی صحبت از گازوئیل ها می شود، دو نوع اصلی دیزل وجود دارد که بنام های دیزل قرمز (یا گازوئیل) و دیزل های جاده ای نامیده می شوند. آنها در واقع یک چیز هستند با این تفاوت که یکی رنگ قرمز دارد. رنگ برای اهداف صنعتی به گازوئیل اضافه می شود.

مازوت چیست؟

به طور دقیق، مازوت (همچنین به عنوان روغن سنگین، سوخت دریایی یا روغن کوره شناخته می شود) به سنگین ترین سوخت تجاری به دست آمده از روغن خام اعم از تقطیر یا باقی مانده اشاره دارد.

با این حال، به طور کلی، مازوت به هر نوع سوخت مایع، گفته می شود که در کوره / دیگ بخار برای تولید گرما یا موتور برای تولید نیرو استفاده می شود، جدا از مواردی که دارای نقطه اشتعال در حدود 42 درجه سانتیگراد (108 درجه فارنهایت) که در مشعل های پنبه ای یا چوب بری سوزانده می شوند.

موارد استفاده از مازوت چیست؟

از روغن سوخت برای سوزاندن در کوره ها، دیگ های بخار، اجاق گازها و فانوس ها برای تولید گرما استفاده می شود. این زنجیره از هیدروکربن های طولانی مانند آلکان ها، مواد معطر و سیکلوآلکان تشکیل شده است.

نفت کوره نام های مختلفی دارد اما بیشترین اصطلاحاتی که استفاده می شود عبارتند از:

سوخت دیزلی

روغن کوره

روغن گرمایش خانگی

روغن گرمایش صنعتی

نفت سفید

سوخت دریایی

مازوت از کجا بدست می آید؟

مازوت از تقطیر یا پس مانده نفت به دست می آید.

مولکول های کوچکی مانند پروپان، نفتا (بنزین سنگین)، بنزین و سوخت جت (نفت سفید) دارای نقاط جوش نسبتاً کمی در هنگام شروع فرآیند تقطیر کوچک هستند. محصولات سنگین تری مانند سوخت دیزل و روغن روان کننده فرار کمتری دارند و با سرعت کمتری تقطیر می شوند. سوخت پناهگاه (بنکر) ته بشکه است، تنها محصول متراکم تر از این ماده اولیه کربن سیاه و بقایای قیر (آسفالت) است که برای آسفالت جاده ها و آب بندی سقف ها استفاده می شود.

فرآیند تولید روغن سوخت

برای دیدن نحوه ساخت مازوت لطفا نمودار زیر را ببینید.

سوخت مازوت چیست,آشنایی با انواع سوخت ها

برای مشاهده ی عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع روش های پرورش ماهی قزل آلا و شرایط آن

چندین روغن سوخت شماره گذاری شده با تغییرات مختلف وجود دارد.

  نام نام مستعار نام مستعار نوع  طول زنجیر
مازوت شماره 1 تقطیر شماره 1 سوخت دیزل شماره 1 تقطیر کنید 9-16
 مازوت شماره 2 تقطیر شماره 2 سوخت دیزل شماره 2 تقطیر کنید  10-20
 مازوت شماره 3 تقطیر شماره 3 سوخت دیزل شماره 3 تقطیر کنید
 مازوت شماره 4 تقطیر شماره 4 سوخت دیزل شماره 4 تقطیر / باقیمانده 12-70
 مازوت شماره 5 مازوت شماره 5 سوخت نفت سنگین باقیمانده 12-70
 مازوت شماره 6 مازوت شماره 1 سوخت نفت سنگین باقیمانده  12-70

مازوت شماره 1 – به این روغن زغال سنگ، روغن اجاق گاز و روغن محدوده گفته می شود. این یک روغن تقطیر فرار است.

مازوت شماره 2 – به این روغن دیگ بخار یا پناهگاه A گفته می شود.

مازوت شماره 3 – این سوخت برای سوزاندن با گرانروی کم است، اما از اواسط قرن بیستم کمتر استفاده می شود.

مازوت شماره 4 – این یک روغن گرم کننده تجاری است که برای دیگ های بخار / مشعل هایی استفاده می شود که در آن ها از قبل گرمکن نصب نشده است.

مازوت شماره 5 – این روغن حرارتی صنعتی است که نیاز به گرم شدن قبل از 10-77 درجه سانتیگراد دارد. از این سوخت به عنوان پناهگاه B یاد می شود.

مازوت شماره 6 – این روغن باقیمانده ای است که به گرم شدن تا 104- 127 درجه سانتیگراد احتیاج دارد، این سوخت به بنکر C معروف است.

مزایای استفاده از مازوت چیست؟

روغن سوخت دارای چندین مزیت عملی است که آن را به یک سوخت مفید تبدیل می کند:

ایمن و مطمئن: مازوت مواد منفجره نیست و فقط در صورت استفاده از سیستم خاص می توان آن را مشتعل کرد. این بدان معناست که می توان آن را با خیال راحت ذخیره کرد و در دیگ های بخار و کوره از آن استفاده کرد و هیچ گونه مشکل ایمنی در آن وجود ندارد.

اقتصادی: بسته به زمان خرید مازوت، احتمالاً متوجه خواهید شد که استفاده از آن از گاز و برق ارزان تر است. همچنین بسیار کارآمد است، به این معنی که مجبور نیستید مخزن خود را به دفعاتی که فکر می کنید دوباره پر کنید.

بدون نور و گوگرد: سوخت تمیز عملکرد مطلوبی را در سخت ترین شرایط ارائه می دهد.

اهمیت نقش مازوت در ایجاد آلودگی هوا

در رابطه با اهمیت و نقش ویژه مازوت در ایجاد آلودگی هوای کلانشهر‌های ایران کارشناسان عقیده دارند در حال حاضر 90 درصد برق کشورمان از محل نیروگاه های حرارتی که با گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت کار می کنند، تولید می شود.

به گفته ی مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران در 2 سال گذشته 67 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، 6 میلیارد لیتر گازوئیل و 3/5 میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه های کشور مصرف شده است.

مصرف گازوئیل و مازوت مخصوصا در فصل های سرد سال به همراه بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) تاثیر بالایی در آلودگی هوا دارند.

بیشتر بخوانید:  توربین بادی چیست؟ روش کار و تولید برق در توربین بادی

به این موارد باید افزود که مسئولین شهری تهران به طور غیررسمی علت بوی نامطبوع منتشر شده در سطح این شهرها را افزایش غلظت گوگرد عنوان کرده اند. اگر در فصول سرد کمبود گاز نداشته باشیم تمام نیروگاه ها موظف به مصرف گاز هستند.

فرآیند تولید مازوت, مزایای استفاده از مازوت

مزیت های استفاده از مازوت

گازوئیل / گازوئیل قرمز چیست؟

گازوئیل قرمز که به آن بنزین گازی نیز می گویند، نوعی مازوت است که از روغن تقطیر می شود و سنگین تر از روغن پارافین است. ارزان تر از گازوئیل جاده ای معمولی است زیرا یک سوخت تخلیه شده است.

معمولاً در وسایل نقلیه، ماشین آلات و تجهیزات آفرود مانند:

– بولدوزر

– ژنراتور

– جرثقیل

– بابکتس

– کمباین

بسته به کاربرد آن، ممکن است اصطلاحات دیزل تراکتور، روغن گرمایش، سوخت ژنراتور و سوخت حفار را نیز بشنوید.

گازوئیل قرمز معمولاً برای گرمایش خانگی و تجاری استفاده می شود اما نفت سفید و روغن گرمایش صنعتی (IHO) بسیار مقرون به صرفه هستند.

دیزل جاده ای / دیزل سفید چیست؟

به تقطیر روغن خام، دیزل سفید گفته می شود. که به طور معمول به این موارد گفته می شود :

DERV (وسیله نقلیه جاده ای موتور دیزلی)

مالیات بر دیزل

گازوئیل جاده ای

دیزل پمپ منظم

با این حال، همه آنها به همان محصول سوخت مایع اشاره دارند که در حمل و نقل و وسایل نقلیه مسافری استفاده می شود.

تفاوت بین گازوئیل قرمز و گازوئیل سفید معمولی چیست؟

در حالی که گازوئیل قرمز شبیه گازوئیل معمولی است، اما از سال 2009 ، گازوئیل دارای مشخصات کاملا جدیدی است. این به مراتب ارزان تر از گازوئیل استاندارد گوگرد فوق العاده کم (ULSD) است، زیرا شما در ازای آن هزینه ی بسیار کمتری پرداخت می کنید زیرا برای استفاده در وسایل نقلیه و ماشین آلات غیر جاده ای در نظر گرفته شده است.

از دیدگاه فنی، گوگرد تفاوت اصلی بین روغن گاز یا گازوئیل (0.1٪) و گازوئیل (0.001٪) است. تعداد روغن گاز نیز کمتر از گازوئیل معمولی شهرها است. این می تواند در کارخانه ها و ماشین آلات جدید مانند تراکتور با مشکل روبرو شود زیرا بسیاری از مدل های جدید ساخته شده در اروپا برای کار با ULSD ساخته شده اند، بنابراین هنگامی که از روغن گاز استفاده می شود، می تواند انژکتورهای سوخت را مسدود کند.

یکی از مهمترین تفاوتهای بین گازوئیل قرمز و سفید این است که سوخت قبلی حاوی یک رنگ قرمز است تا به راحتی قابل تشخیص باشد. مقامات، مانند پلیس و VOSA (آژانس خدمات وسایل نقلیه و اپراتور) مرتباً كنار جاده ها بررسی می كنند تا به دنبال استفاده غیرقانونی از گازوئیل قرمز در وسایل نقلیه جاده ای باشند.

اگر چه رنگ قرمز از گازوئیل قرمز قابل حذف است، اما این یک فرایند قانونی نیست و می تواند منجر به جریمه سنگین یا حتی مجازات زندان شود. این به این دلیل است که مالیات آن کمتر از گازوئیل است. شما فقط باید از گازوئیل قرمز در ماشین آلات خارج از جاده یا وسایل نقلیه مورد استفاده در صنایعی مانند کشاورزی، ساخت و ساز و مراکز داده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  چگونه کتاب بخوانیم

استفاده از گازوئیل قرمز در جاده ها استثنائاتی دارد، اگرچه این موارد معمولاً در موارد نادر و محدودی اتفاق می افتد. در صورت انجام کارهایی مانند سنگ زنی جاده ها در شرایط بد آب و هوایی، اکنون می توان دیزل قرمز را توسط تراکتور و ماشین آلات موجود در جاده مورد استفاده قرار داد. تراکتورها همچنین مجاز به رانندگی تا 1.5 کیلومتر برای انتقال محصول از یک میدان به میدان دیگر هستند.

اگر کاملاً به استفاده از گازوئیل قرمز در یک وسیله نقلیه در جاده های عمومی نیاز دارید، باید از HMRC مجوز بگیرید.

اینجاست که بدون داشتن آن برای کسی مانع ایجاد می کند که باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از استفاده از روغن سنگین تخلیه شده در جاده های عمومی انجام دهد.

نقش مازوت در آلودگی هوا,معرفی انواع سوخت ها

آشنایی با انواع سوخت ها

نفت سفید چیست؟

نفت سفید که به آن پارافین یا روغن حرارتی نیز می گویند، مازوت است که از تقطیر روغن خام تشکیل می شود. این برای تأمین انرژی موتورهای صنعتی و تجاری، سیستم های گرمایش خانگی و همچنین برخی ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد.

با کمال تعجب، از نفت سفید به عنوان روشن کردن سوخت، برای سرگرمی های آتش نشانی یا حتی در موتورهای جت استفاده می شود.

مانند نفت گاز (گازوئیل)، نفت سفید حاوی یک مارکر شیمیایی است تا آن را از سایر سوخت ها متمایز کند. در همان زمان، نفت سفید را می توان در بشکه ای با رنگ آبی یا برچسب آبی ذخیره کرد تا شما آن را با سایر سوخت ها مخلوط نکنید.

چه کسی از این روغن های سوخت استفاده می کند؟

اگر از ماشین آلات ساختمانی یا ماشین آلات کشاورزی استفاده می کنید ، به احتمال زیاد به روغن گاز (گازوئیل قرمز) نیاز دارید. همچنین می توانید از آن در تجهیزات تجاری مانند بولدوزر، ژنراتور ، تراکتور ، جرثقیل ، بوبکت و کمباین استفاده کنید.

اگر شما نیاز به استفاده از سوخت برای لامپ ها یا سوخت های روشنایی، سرگرمی های آتش نشانی یا حتی برای موتورهای جت دارید، به احتمال زیاد شما باید از نفت سفید استفاده کنید.

سوخت های سبز

علاوه بر گازوئیل / گازوئیل قرمز، گازوئیل سفید / درو و نفت سفید، ما همچنین تعدادی سوخت سبز داریم که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مضر کمک می کند:

سوخت Crown HVO (روغن نباتی تصفیه شده با گاز ) کربن افست دیزل قرمز (CORD)

سوخت بیولوژیکی Crown CHP

چرا باید از سوخت مناسب در ماشین آلات یا تجهیزات استفاده کرد؟

استفاده از سوخت مناسب برای ماشین آلات یا تجهیزات خود بسیار مهم است تا از ایجاد مشکلات غیرضروری مرتبط با عملکرد کلی جلوگیری کنید. استفاده از نوع نامناسب ممکن است منجر به مسدود شدن فیلترها، تجمع لجن در مخازن یا حتی نفوذ آب و آلودگی هوا شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …