اختراع قیچی چه زمانی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟

تاریخچه قیچی, زمان اختراع قیچی, انواع قیچی پزشکی

ثبت رسمی اختراع قیچی در قرن هجدهم صورت گرفته است

همه چیز درباره اختراع و مخترع قیچی

قیچی ها امروزه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای مورد استفاده شناخته می شوند و اختراع آن ریشه در دوران باستان و قرن ها پیش دارد. این ابزار در طول تاریخ توسط ملت هایی استفاده شده و تغییر شکل داده شده است. نام رایج آن نیز از زبان ترکی گرفته شده است. در ادامه جهت آشنایی کامل با قیچی و تاریخچه اختراع آن و مخترع قیچی همراه ما باشید.

قیچی چیست و چه کاربردی دارد؟

قیچی ابزاری است با دو شاخه تیز و برنده که به یکدیگر متصل شده اند و میخ یا پیچی دو تیغه را روی یکدیگر و متصل نگه می دارد. بدین ترتیب با گرفتن بخش دسته می توان جهت برش پارچه، کاغذ، مو یا حرص گیاهان و… از ان استفاده کرد.

قیچی اختراعی است که از ترکیب دو نوع ماشین ساده یعنی گوِه و اهرم به وجود آمده است و نام های پارسی آن دوکارد، گاز و ناخن پیرای می باشد و امروزه از اسم ترکی قیچی استفاده می شود؛ البته برخی ریشه نام آن را در قی‌چین یعنی ابزاری جهت چیدن قی شمع می دانند.

زمان اختراع قیچی

تاریخ شناسان کشف کرده اند که ابتدا مصریان باستان بودند که از نوعی قیچی فشاری استفاده می کردند. این قیچی ها از دو ورقه فلزی، معمولا از جنس برنز ساخته شده بودند که به یکدیگر متصل می شدند و با فشار دو تیغه به یکدیگر نزدیک شده و سپس با برداشتن فشار جدا می شدند.

زمان اختراع قیچی, انواع قیچی پزشکی, اختراع قیچی

قیچی قدیمی اختراع شده توسط مردم مصر

پس از آنها این مردم روم بودند که شکلی تازه تر از قیچی را ابداع کردند؛ قیچی ساخته شده توسط رومی ها بیشتر به شکل امروزی قیچی شباهت داشت اما آن ها نیز مانند مردم مصر از برنز برای ساخت قیچی استفاده می کردند.

این قیچی ها دو تیغه داشتند که روی یکدیگر قرار گرفته و با یک محور بهم وصل می شدند؛ انتهای آنها نیز دستگیره داشت تا کار برش بهتر انجام شود. این قیچی نیز مانند مدل قبلی نیازمند تیز کردن به صورت منظم داشت.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته میکروبیولوژی

مخترع قیچی کیست؟

ثبت رسمی اختراع قیچی در قرن هجدهم صورت گرفته است و شناسایی مخترع اصلی آن تقریبا امری غیر ممکن است چرا که این وسیله کاربردی از زمان های خیلی دوری مورد استفاده بوده است. با این حال رابرت هینچلیف از شفیلد انگلستان اولین کسی بود که برای ساخت و تولید انبوه این وسیله اقدام کرد و برای ساخت آنها از فولاد استفاده کرد.

ساختار قیچی های امروزی

همانطور که گفته شد قیچی های امروزی مشابه با قیچی مورد استفاده در روم باستان است که دو تیغه محکم و تیز دارد؛ امروزه از فولاد برای ساخت قیچی ها استفاده می شود تا کمتر نیاز به تیز کردن داشته باشند و مقاومت بالایی بدست اوردند. البته با توجه به کاربرد ممکن است تیغه ها کمتر تیز باشند؛ برای مثال قیچی های مناسب کودکان جهت برش کاغذ و ساخت کار دستی که پره ها اغلب با پلاستیک محافظت می شوند.

قیچی یک اهرم مکانیکی دارد که بدین ترتیب با قرار دادن اجسام ضخیم یا سنگین در انتهای تیغه ها و نزدیکی اهرم باعث می شود به راحتی ماده بریده شود.

قیچی های آشپزخانه نیز طوری ساخته شده اند که محل تکیه گاه دورتر از دسته باشد تا قدرت بیشتری در برش مواد فراهم شود. همچنین این مدل ها معمولا طوری ساخته می شوند که تیغه ها قابل جداسازی باشند و به راحتی شسته شوند.

قیچی ها نیز مانند سایر وسایل در اکثر موارد برای راست دست ها ساخته می شوند اما برخی تولید کنندگان نیز طرح هایی برای افراد چپ دست وارد بازار کرده اند که به راحتی بتوان در این دست از آنها استفاده کرد.

انواع قیچی

قیچی یکی از پرکاربرد ترین وسایل در زندگی امروزه ماست. از آرایشگاه تا کارگاه های تولیدی لباس و صنایع مختلف بخشی از کار خود را با قیچی پیش می برند. برخی از قیچی ها که در بخش های مختلف به عنوان یک ابزار کاربردی به کار می روند عبارتند از:

بیشتر بخوانید:  چگونه کتاب بخوانیم

• قیچی های خیاطی

هنر خیاطی یکی از هنرهای قدیمی ایران است که سال هاست مورد توجه افراد بسیاری است و امروزه از قیچی های مدرن و مختلفی در این شغل استفاده می شود که برخی از آنها را معرفی می کنیم:

۱. قیچی ساده خیاطی

مخترع قیچی, عظیم قیچی ساز, قیچی

قیچی های ساده از پر کاربردترین نوع های قیچی

از ساده ترین انواع قیچی است که تقریبا می توان گفت در هر خانه ای یافت می شود و ظاهری ساده دارد.

۲. نخ چین دستی

نخ چین ها قیچی کوچکی هستند که کاربرد ان ها از اسم شان مشخص است اما طرز ساختشان بیشتر به قیچی های اختراع شده توسط مردم مصر شباهت دارد.

۳. قیچی زیگزاگ یا دالبری

در صورتی که قصد دارید خیاطی را به طور حرفه ای دنبال کنید، باید کار با قیچی زیگزاگ را یاد بگیرید. این قیچی ها تیغه صاف و تیز ندارد اما شکل دندانه ای این تیغه ها باعث ایجاد مزایایی از جمله جدا نشدن تار و پود پارچه هنگام برش شده است.

۴. قیچی برش کوچک

از این قیچی ها برای برش های کوچک و ظریف در لبه های کوتاه و نازک استفاده می شود.

۵. قیچی برش ضخیم

طراحی این ابزار با سایر قیچی ها متفاوت است و ساختار ان به شکلی است که تیغه ها خمیده هستند و دسته های بزرگتری دارند تا برش در پارچه های ضخیم به آسانی انجام شود.

۷. قیچی برش چرم

زمان اختراع قیچی, انواع قیچی پزشکی, اختراع قیچی

عکس قیچی برش چرم که لبه های کوتاه و دسته های پلاستیکی دارد

چرم نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین اقلام در خیاطی و تهیه لباس ها به شمار می رود و استفاده از قیچی های مناسب که لبه هایی کوتاه و تیز دارند برش چرم را راحت تر می کند. دسته های این نوع نیز معمولا پلاستیکی است.

۸. سایر قیچی های خیاطی

از آنجایی که قیچی در این هنر بسیار پرکاربرد است بقیه موارد را صرفا نام میبریم که شامل قیچی جا دکمه، قیچی گلدوزی، قیچی برقی مخصوص تولیدی ها و قیچی برقی خانگی می شود.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته فیزیوتراپی

• قیچی آرایشگری

قیچی های ارایشی در انواع مختلفی تولید می شوند که عبارتند از:

– قیچی معمولی

انواع قیچی, مخترع قیچی کیست, تاریخچه قیچی

قیچی آرایشی معمولی با دسته ای جهت کنترل بیشتر

برای برش موها استفاده می شود اما تفاوت ان با قیچی های معمولیل وجود بخشی در پایین دستگیره جهت بهتر گرفتن قیچی است.

– قیچی اره ای

از این قیچی برای خرد کردن و کوتاهی قسمتی از موها استفاده می شود؛ بدین ترتیب حجم و پف مو باقی می ماند.

با استفاده از این قیچی تنها بخشی از تارهای مو برش می خورند.

– قیچی های کوچک

برای کوتاه کردن و مرتب کردن ابرو، سیبیل یا موهای زیر بینی و… به کار می رود.

• قیچی جراحی و پزشکی

قیچی های جراحی در دو نوع ساده و فنری ساخته می شوند که نوع فنری در جراحی پلاستیک و چشم استفاده می شود. برخی از قیچی های جراحی عبارتند از:

– قیچی برش بند ناف

همانطور که از اسم ان نیز مشخص است برای جدا کردن بند ناف نوزاد از مادر استفاده می شود.

– قیچی متزنبام

از این قیچی برای جداسازی بافت های ظریف استفاده می کنند

– قیچی چشم

که در عمل های مرتبط با جراحی پر ظرافت چشم استفاده می شود

– قیچی بانداژ

از این نوع برای برش بانداژ بدون اسیب به پوست بیمار استفاده می شود

– قیچی مایو کج

برای برش بافت های محکم در پزشکی

همچنین انواع مختلفی از قیچی در این علم مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل تنوع بالا نمی توان تمامی ان ها را معرفی کرد.

• قیچی باغبانی

قیچی های باغبانی نیز در انواع مختلف با تیغه های متنوعی ساخته می شوند. برای مثال ممکن است یکی از تیغه ها تیز و دیگری تخت باشد که روی یکدیگر قرار می گیرند. یا برخی قیچی ها تنها یک تیغه تیز دارند که از کنار تیغه دیگر می گذرد و با قدرت کمتر از مدل قبلی، برش های تمیز تر ایجاد می کند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …