جیمز لاولاک که بود؟

 جیمز لاولاک و نظریه گایا

جیمز لاولاک که بود و چه نظریه ای داشت

زندگینامه جیمز لاولاک

جیمز لاولاک بیشتر به عنوان پدر تئوری گایا شناخته می شود. نظریه گایا، تحولی بزرگ در اندیشه انسان در مورد طبیعت به وجود آورد. در این راستا، جنبشی کاملاً علمی به نام جنبش زیست محیطی تشکیل شد که در حقیقت، نوعی بازگشت به طبیعت به شمار می رفت.

بیوگرافی جیمز لاولاک:

جیمز لاولاک بیشتر به عنوان پدر تئوری گایا شناخته می شود.

جیمز لاولاک، نام کامل آن جیمز افرایم لاولوک، (متولد 26 ژوئیه 1919، شهر لچ ورث گاردن، هرتفوردشایر، انگلستان)، شیمی دان انگلیسی، پزشک، سازنده ابزار علمی و نویسنده مشهور به خاطر ایجاد و انتشار فرضیه گایا، این ایده ریشه در این تصور دارد که تمام زندگی روی زمین بخشی از موجودی است که فرایندهای سطحی و جوی زمین را تنظیم می کند. لاولاک همچنین مخترع چندین دستگاه تشخیص مواد شیمیایی از جمله ردیاب جذب الکترون (ECD) بود.

لاولوک پسر توماس آرتور لاولاک ، فروشنده هنر و نلی آن الیزابت مارچ ، مشاور شورای شهر بود. در کودکی از طریق نوشته های ژول ورن و اچ جی ولز به علم و اکتشاف علاقه مند شد. در سال 1941 وی از دانشگاه منچستر در رشته شیمی فارغ التحصیل شد و به شورای تحقیقات پزشکی در انستیتوی ملی تحقیقات پزشکی (NIMR)، لندن پیوست و در آنجا بیشتر از 20 سال آینده ی زندگی حرفه ای خود را گذراند.

در آن زمان لاولاک همچنین (51-1946) در واحد تحقیقات مشترک سرما در بیمارستان هاروارد، سالزبری، ویلتشایر کار کرد و دکترای خود را دریافت کرد. پس از دریافت بورس تحصیلی راکفلر در زمینه پزشکی، وی (1954-55) در زمینه انجماد در دانشگاه هاروارد کار کرد و (1959- 1958) در کروماتوگرافی گازی در دانشگاه ییل کار کرد.

در سال 1957 ، لاولاک هنگام کار با بیوشیمیست انگلیسی AJP Martin در NIMR، این اختراع را انجام داد ECD، دستگاهی که در کروماتوگرافی گازی مورد استفاده قرار می گیرد و از ویژگی های یونیزاسیون آرگون برای ردیابی اتم ها و مولکول های موجود در نمونه گاز استفاده می کند. از ECD برای تعیین غلظت ترکیبات هالوژن در غذا و جو، از جمله ترکیبات مرتبط با باقی مانده سموم دفع آفات DDT و با بی فنیل های پلی کلر (PCB) و کلروفلوروکربن ها (CFC) استفاده شده است. لاولاک در سال 1959 از دانشگاه لندن، جایی که وی بیوفیزیک خواند مدرک کارشناسی را دریافت کرد.

باور جیمز لاولاک به نیرویی الهی

جیمز لاولاک اعتقاد داشت که نیرویی الهی سیاره زمین را فرا گرفته

بیشتر بخوانید:  جملات دوست داشتن یک طرفه

بین سال های 1961 و 1964 لاولاک به عنوان استاد در کالج پزشکی دانشگاه بیلور، هیوستون، تگزاس خدمت کرد. در آن دوره او همچنین با همكاران خود در آزمایشگاه پیشرانش هواپیمای جت در سازمان ملی هواپیمایی و فضایی در پاسادینا ، كالیفرنیا برای تهیه ابزارهای علمی برای كاوشگرهای فضایی ناسا از جمله فضاپیمای وایكینگ كار كرد. علاوه بر این، او تجهیزات ردیابی را برای آژانس ضد اطلاعات MI5 انگلیس تولید کرد.

لاولاک پس از کار در بایلور، استادیاری ملاقات را در دانشگاه هوستون (74-1944) و دانشگاه ردینگ (89- 1964) انگلیس پذیرفت. در آن زمان بود که فرضیه گایای او توسعه یافت.

شواهد علمی نظریه جیمز لاولاک

آیا نظریه جیمز لاولاک پایه علمی دارد؟

وی پس از پالایش این ایده در اواخر دهه 1960 و دهه 70 با زیست شناس آمریكایی لین مارگولیس، مقاله ی گایا نگاهی نو به زندگی روی زمین (1979) را منتشر كرد كه بر ایده ی زمین به عنوان یک ابر ارگانیسم، تأكید داشت. دانشمندان کار را قبول نمی کردند، زیرا این کتاب برای مخاطبان عام نوشته شده است و آنها معتقد بودند كه گایا به عنوان یک هدفمند و خداگونه به تصویر كشیده می شود كه قادر به برنامه ریزی برای بقای خود است.

از زمان انتشار عصر نظریه گایا لاولاک (1988) و علم عملی پزشکی سیاره (1991)، تاکنون مقبولیت علمی افزایش یافته است. در این آثار لاولاک گایا را به وضوح به عنوان موجودی استعاره ای كه زمین را به عنوان یک سیستم خودسازماندهی گسترده تجسم می كند، به تصویر می كشد و بسیاری از دانشمندان مفید بودن این مفهوم را در محصور سازی فعل و انفعالات پیچیده بین ارگانیسم ها و چگونگی پاسخ آنها به فعالیت های انسانی مشاهده کردند.

دیدگاه جیمز لاولاک در رابطه با چرخه گوگرد

جیمز لاولاک دیدگاه جدید در رابطه با چرخه گوگرد به وجود آورد

اثر او چهره ناپدید شده گایا (2009) هشدار داد که با ظهور اثرات گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی ، میلیاردها نفر در طول قرن 21 می میرند.

با این حال، در سال 2012، لاولاک از آن موقعیت عقب نشینی کرد و اظهار داشت که تغییرات آب و هوایی به همان سرعتی که مدل های آب و هوایی پیش بینی کرده بودند اتفاق نیفتاده است.

لاولاک بیش از 50 حق اختراع خود را ثبت کرد. او جوایز زیادی را دریافت کرد، از جمله مدال کروماتوگرافی MS Tswett (1975) و جایزه Blue Planet Prize (1997). در سال 1980 لوولاک جایزه انجمن شیمی آمریکا را در کروماتوگرافی دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:  سخنان آموزنده و فلسفی یوستین گوردر

وی در سال 1974 عضو انجمن سلطنتی شد و در سال 1990 به عنوان فرمانده امپراتوری انگلیس و در سال 2003 توسط ملکه الیزابت دوم به عنوان فرمانده افتخار منصوب شد.

نظریه جیمز لاولاک در رابطه با زنده بودن زمین

نظریه جیمز لاولاک ثابت می کند که زمین زنده است

نظریه گایا چیست؟

روزنامه ای را انتخاب کنید یا به اخبار گوش دهید و به سرعت خواهید دید که درک ما از زمین و رابطه ما با آن هرگز اهمیت بیشتری نداشته است. نظریه گایا بینش هایی در مورد تغییرات آب و هوا، انرژی، بهداشت، کشاورزی و سایر موارد با اهمیت، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تا پیش از مطرح شدن فرضیه گایا، دیدگاه متعارف زیست شناسان (به عنوان طبیعت شناسان عصر جدید) برای تبیین فرایند شکل‌گیری و تحول حیات در سیاره ما، مبتنی بر نظریه ای بود که ریشه در قرن نوزدهم داشت، یعنی نظریه تحول داروینی. بر اساس این نظریه که توسط چارلز داروین، طبیعت‌شناس مشهور انگلیسی مطرح شده بود، حیات و موجودات زنده، خود را با شرایط محیطی سیاره‌ای که در آن بسر می‌برند، تطبیق می‌دهند.

به طور کلی، نظریه گایا یک روش جدید جذاب برای درک زندگی در سیاره ما است. این ادعا می کند که ما چیزی فراتر از “سنگ سوم از خورشید” هستیم که به طور نامطلوبی بین یخ زدگی و سوختن قرار گرفته است. این تئوری ادعا می کند که موجودات زنده و محیط غیر آلی آنها با هم به عنوان یک سیستم زنده تکامل یافته اند که تأثیر زیادی بر شیمی و شرایط سطح زمین دارد. برخی از دانشمندان بر این باورند که این “سیستم گایان” خود به خود “دما”، محتوای جو، شوری اقیانوس و سایر عوامل را تنظیم می کند.

به نظر می رسد سیستم زندگی زمین شرایط را در سیاره ما درست برای ادامه حیات حفظ می کند! نظریه Gaia قبلاً از ایده ها و کاربردهای عملی برای سیستم های اقتصادی، سیاست گذاری، تحقیق علمی و سایر کارهای ارزشمند الهام گرفته است. آینده بیشتر از همین موارد است.

درک نظریه گایا

نظریه گایا معتقد است که اجزای آلی و معدنی سیاره زمین با هم به عنوان یک سیستم زنده و خودتنظیم، تکامل یافته اند. این نشان می دهد که این سیستم زنده به طور خودکار دمای جهانی، محتوای جوی، شوری اقیانوس ها و سایر عوامل را کنترل می کند که قابلیت سکونت خود را حفظ می کند. در یک عبارت، “زندگی شرایط مناسب برای بقای خود را حفظ می کند.”

بیشتر بخوانید:  حکایت های حاتم طایی

از این نظر، می توان سیستم زنده زمین را مشابه عملکرد هر ارگانیسم جداگانه ای تنظیم کرد که دمای بدن، شوری خون و غیره را تنظیم می کند.

بنابراین، به عنوان مثال، حتی اگر درخشندگی خورشید – منبع گرمای زمین – از زمان شروع زندگی تقریباً چهار میلیارد سال پیش حدود 30 درصد افزایش یافته باشد، سیستم زندگی به طور کلی واکنش نشان داده و دما را در سطوح مناسب برای زندگی حفظ می کند.

نظریه گایا در اواخر دهه 1960 توسط دکتر جیمز لاولاک، دانشمند و مخترع انگلیسی، اندکی پس از کار با ناسا در تعیین اینکه احتمالاً در مریخ زندگی وجود ندارد، توسعه یافت. تحقیقات او منجر به بینش های عمیق جدیدی در مورد زندگی روی زمین شد. این تئوری در لین مارگولیس، میکروب شناس در دانشگاه ماساچوست، یک طرفدار اولیه پیدا کرد. در 15-20 سال گذشته، بسیاری از مکانیزم هایی که توسط آن زمین تنظیم می شود، شناسایی شده است.

به عنوان یک نمونه، نشان داده شده است که تشکیل ابر در اقیانوس آزاد تقریباً به طور کامل تابعی از متابولیسم جلبک های اقیانوسی است که یک مولکول گوگرد بزرگ (به عنوان گاز ضایعاتی) منتشر می کند که به هسته چگالش قطرات باران تبدیل می شود. پیش از این تصور می شد که تشکیل ابر در اقیانوس یک پدیده کاملاً شیمیایی / فیزیکی است.

نظریه گایا از بسیاری از چهره های برجسته 20 سال گذشته، الهام گرفته است، از جمله واکلاو هاول، جان تاد (مخترع)، فریمن دایسون (فیزیکدان)، ال گور، جوزف کمبل (کارشناس اسطوره شناسی) و الیزابت صحتوریس (میکروب شناس).

این افراد و بسیاری از افراد در مورد چگونگی نظریه گایا می توانند به ما کمک کنند تا فعالیت های انسانی را پس از سیستم های زنده سیاره خود الگو کنیم، بسیار شیوا و مکتوب نوشتند و صحبت کردند. این مفهوم درس هایی را برای طراحی سیستم های اقتصادی، انرژی، اجتماعی و دولتی ارائه می دهد.

دکتر جیمز لاولاک 86 ساله معتقد است که اکنون حتی کسانی که از مخالفان جدی گایا بودند هم این نظریه را باور کردند؛ نظریه ای که باعث ایجاد این تفکر در ذهن انسان شد که” زمین زنده است.”

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

اشعار طنز درباره کفش

ادبیات و شعر شعر هایی طنز درباره کفش اشعار طنز درباره کفش انواع شعر های …