تفاوت و مزایای برنج کشت دوم چیست؟

قطعا تا کنون با اصطلاح برنج کشت دوم در هنگام خرید روبرو شده‌اید و این سوال برای شما ایجاد شده‌است که آیا این برنج برای مصارف شما مناسب است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا به طور جامع به شناخت این برنج بپردازیم. پس از آن قیمت ها و مناطق اصلی کشت را با هم بررسی خواهیم نمود تا در نهایت بتوانید انتخابی به صرفه و عالی در خصوص برنج مصرفی خود داشته باشید.

برنج کشت دوم چیست؟

انواع برنج را می توان با توجه به زمان کاشت و برداشت آن ها در سه دسته کشت اول، کشت دوم و راتون طبقه بندی کرد. به طور کلی در اکثر مناطق برنج را در بهار می کارند و نهایتا موعد برداشت آن در پاییز می باشد. از آنجایی که زمان کاشت در اوایل سال است به آن کشت اول می گوییم. پس از برداشت این برنج، در برخی مناطق به دلیل آب و هوای مساعد بار دیگر فرآیند آماده‌ سازی زمین انجام‌شده و مجددا بذر برنج را می کارند. این محصول که زمان برداشت آن در آبان ماه است، کشت دوم برنج نامیده می شود.

 

ویژگی های اصلی برنج کشت دوم

با مقایسه کشت دوم و کشت اول متوجه می شویم که برنج کشت دوم از سطح کیفی بسیار بالاتری برخوردار است. خصوصیاتی همچون طعم، عطر و قد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب کشت دوم بی نظیر و بدون رقیب هستند.

باید بدانید که امکان کشت برنج در نوبت دوم در تمامی استان ها وجود ندارد زیرا سرمای بیش از حد پاییز می تواند باعث از بین رفتن آن شود. به همین دلیل کشت تابستان تنها در استان های گیلان و مازندران صورت می گیرد و معروفترین منطقه زیر کشت فریدون کنار می باشد.

بیشتر بخوانید:  شعبده راز بزرگترین مجموعه فیلم و کتاب های آموزشی در ‌زمینه شعبده بازی ، منتالیزم (ذهن خوانی) و هیپنوتیزم با ترجمه و دوبله فارسی در ایران است که فعالیتش را از خرداد ۱۳۹۸ شروع کرده. تیم ترجمه ما در تلاش هستند تا کتاب ها و فیلم های آموزشی شعبده بازی، منتالیزم (ذهن خوانی) و هیپنوتیزم زبان اصلی را به زبان فارسی ترجمه کرده و با قیمت مناسبی در اختیار کاربران شعبده راز قرار دهند تا ایرانیان علاقه مند در این رشته ها، با سهولت، آموزش های به روز شده را فرا بگیرند

در آخر خوب است بدانید که تمامی انواع بذر برنج را نمی توان به صورت کشت دوم پرورش داد. در واقع تنها امکان کشت برنج های مقاوم و زودرس در این زمان وجود دارد. به همین دلیل عمده برنج های کاشته‌شده طارم و یا هاشمی می باشد و امکان استفاده از بذر برنج صدری در این زمان وجود ندارد.

قیمت برنج کشت دوم

عوامل متعددی از جمله زمان خرید، نوع برنج و منطقه کشت می تواند بر قیمت برنج ایرانی تاثیرگذار باشد. با این حال باید بدانید که برنج کشت دوم از جمله گران ترین برنج های موجود در بازار می باشد زیرا از لحاظ کیفیتی در درجه بالایی قرار دارد. همچنین توجه کنید که برنج کشت دوم در حجم بسیار کمتری نسبت به کشت اول تولید می شود. این موضوع خود باعث کاهش عرضه و در نهایت افزایش قیمت آن است. در ادامه برخی دیگر از عوامل موثر بر قیمت این برنج را معرفی خواهیم نمود.

زمان خرید

یک عامل بسیار مهم در خرید انواع برنج زمان خرید آن ها می باشد. به طور کلی باید بدانید که قیمت برنج همچون دیگر کالاها به میزان عرضه و تقاضای آن وابسته است. به همین دلیل در زمان برداشت برنج کشت دوم یعنی اواسط پاییز می توانید آن را با قیمت مناسب تری تهیه نماید.

منطقه کشت

از دیگر عوامل موثر بر قیمت این نوع برنج می توان به منطقه کشت آن اشاره نمود. برای مثال برنج فریدون کنار به دلیل محبوبیت و کیفیت بالا ممکن است گران تر از دیگر مناطق باشد. البته معمولا در قیمت برنج مناطق مختلف تفاوت زیادی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  حرفِ حساب در قاب تصویر

نوع برنج

همانطور که پیشتر ذکر شد، تعداد محدودی از انواع برنج همچون طارم و هاشمی را در نوبت دوم می توان کاشت. بنابراین هنگام خرید برنج کشت دوم نوع آن خیلی مورد نظر قرار نمی گیرد و در بسیاری از موارد تفاوت قیمتی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.

در آخر لازم است به این نکته اشاره نمود که برخی افراد برنج کشت دوم را سمی و یا تراریخته می خوانند. این ادعا کاملا بی پایه می باشد و تحقیقات علمی انجام شده این شایعات را کاملا رد می کنند.

مطلب پیشنهادی

دستگاه بسته بندی دو توزین چیست؟ | تیم زاگرس ماشین

خرید و قیمت دستگاه بسته بندی دو توزین برای بسته بندی محصولاتی مانند نمک، شکر، …