بیست هزار فرسنگ زیر دریا، محبوب ترین اثر ژول ورن، چگونه پدید آمد؟

ژول ورن، نویسنده و نمایش نامه نویس فرانسوی را میتوان یکی از بهترین و شناخته ترین نویسندگان علمی-تخیلی و خالق داستان های ماجراجویانه در قرن 19 و 20 دانست. آثار او از جمله پرطرفدارترین و پر ترجمه ترین آثار ادبی در جهان هستند. هرچند که ورن را به عنوان نویسنده ادبیات ماجراجویانه میشناسند اما او در ابتدای مسیر نویسندگی اش، نوشتن نمایش نامه و اندوه نامه را در دستور کار خود قرار داد. این سبک نگارش او به مذاق خانواده ورن خوش نیامد و او را از این مسیر منصرف کردند. با این وجود ژول ورن از تلاشش در این رابطه دست نکشید و خستگی مسیر را به جان خرید. در نهایت، خستگی هایی و سختی هایی که ورن در مسیر نمایش و نمایش نامه نویسی کشید، نتیجه داد و آشنایی با الکساندر دوما مسیر را برای ورن جوان همراه ساخت و او نقل محافل ادبی گوناگون شد و توانست برخی از نمایش نامه هایش را هم به روی صحنه ببرد.

انتشار آثار ژول ورن

اما آنچه که سبب گسترش آثار ورن و شهرت بیشتر او شد، به فردی با نام پیر ژول اتزل مرتبط است. اتزل صاحب بنگاه نشر اتزل بود  که همکاری اش با ورن 20 سال ادامه داشت و حاصل این همکاری انتشار آثاری چون پنج هفته در بالن، سفر به مرکز زمین، بیست هزار فرسنگ زیر دریا، دور دنیا در هشتاد روز و… بوده است.

برای مشاهده خلاصه کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا به کتابخانه اسپین مراجعه فرمایید.

شکل گیری داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریا

بیشتر بخوانید:  عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا، پیش از آنکه به کتاب تبدیل شود به صورت پاورقی و در قالب سریال در ماهنامه آموزش و سرگرمی ها که متعلق به اتزل بود، منتشر شد. محیطی که این اثر در آن خلق شد، کم ارتباط با محتوای اثر نیست. ورن به همراه برادرش، سفری دریایی را به آمریکا آغاز میکند. او که به نوشتن ایده هایش در داخل قایق و کشتی هایش عادت داشت، در مسیر برگشت، به خلق داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریاها میپردازد.

خلاصه داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریاها

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریاها، از جمله آثار ژول ورن است که حتی از عنوان آن نمیتوان به راحتی گذشت. منظور ورن از بیست هزار فرسنگ، عمق دریا نیست، بلکه مقدار مسافتی است که زیر دریا طی شده است و پس از آن هم باید به این اشاره داشت که ترجمه صحیح تر، نه دریا بلکه دریاهاست. چرا که در داستان، سفر به هفت دریا مورد بحث است. مضمون کتاب، آشنایی با دنیای ناشناخته هاست. یک شکارچی نهنگ، یک پروفسور و دوستشان به دنبال کشف راز موجودی عجیب در عمق دریاها هستند. آنها در راه رسیدن به این موجود، دچار سانحه میشوند و این مسئله پای آنها را به ناتلیوس باز میکند و موجبات آشنایی آنان با کاپیتان نیمو را فراهم میاورد. رفتار عجیب کاپیتان نیمو به آنان میفهماند که فرار از زیردریایی ناتلیوس، ناممکن است. و آنها رفته رفته با دنیای زیر دریا آشنا میشوند.

اقتباس های نمایشی از بیست هزار فرسنگ زیر دریاها

این اثر بدلیل ظرفیت بالای نمایشی اش، بارها به صورت فیلم و نمایش در آمد که از مهم ترین آنها میتوان به آثار زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید:  2 روش نوین تولید میلگرد+ مقایسه مزایا و معایب

فیلم سینمایی «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»(1954)

روایت رادیویی از شبکه NBC (1947)

فیلم سینمایی «داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریا» (1963)( این نسخه ساخته والت دیزنی، با تغییراتی در داستان، تغییری خوشایند برای آن رقم میزند.)

برای مشاهده تمامی رمان ها به کتابخانه داستان و رمان سایت اسپین مراجعه فرمایید.

انیمه ژاپنی نادیا: راز دریای آبی (1991) یا به عبارتی نادیا و دریای اسرار آمیز، مجموعه ای بصورت پویانمایی ژاپنی است که از این کتاب اقتباس شده است.

در مجموع کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریاها، با آنچه بالغ بر یک قرن از انتشارش گذشته، کماکان جایش را در میان آثار علمی-تخیلی و ماجراجویانه، در میان طرفدارانش، ثابت نگه داشته است و از بهترین های این سبک ادبی به شمار رود.

 

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

دستگاه بسته بندی دو توزین چیست؟ | تیم زاگرس ماشین

خرید و قیمت دستگاه بسته بندی دو توزین برای بسته بندی محصولاتی مانند نمک، شکر، …