نقوش فرش دستباف

[ad_1]

هنرهای دستی, نقوش فرش دستباف, هنر اسلیمی

در زبان پارسی، واژه هنر معادل ”‌ فن ”‌ و گاه ”‌ صنعت ”‌ به کار رفته می باشد .به غیر از آن این واژه به معانی مختلف نظیر : علم ، کمال ، فضل ، زیرکی ، دلاوری ، انصاف ، شجاعت و تقوی نیز یاد شده می باشد .هنر فرش دستباف ، کاشیکاری ،خوشنویسی و معماری ایرانی بیش از همه چشم گیر می باشد و در دنیا شهره آفاق می باشد .

سن فرش ایرانی به زمان کهن هنر و فرهنگ ایرانی بر می گردد. تحسین جهانیان از هنر ایران به خصوص قالی ایران ناشی از سعی ، عشق و ذوق هنری مردم ایران همراه با فرهنگ ملی و پر رمز و راز ایرانیان می باشد .

حدیث فرش ایران ، حدیث عاشقان ناشناخته ایست که هنر خود را که تنها خودشان به مفهوم آن آشنا هستند ، با پیچیدگی نقش بازي كردن و نگاری که با رنگ به آن معنی داده اند افتادگی و خلوص هنرمندان فرش ایران ستودنی می باشد طوری که آنان حتی از به جا گذاشتن نام و نشان و دوران خویش بر روی خلق خود پرهیز داشته اند. زمان پر اوج و نشیب ایران ، بخشی از سرگذشت ما ایرانیان ، در اساطیر ، افسانه ها و داستانهای تاریخی سیر می کند .حماسه پرداز بزرگ ایران ، حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی در ابتدای تاثیر ماندگار و بی مشابه خود ،« شاهنامه» درباره تاریخچه گستردنی و رشتن در ایران اشاره دارد و علاوه بر آن بافتن فرش را نیز به طهمورث نسبت می دهد.

نقوش فرش دستباف گاهی پیام دار نوع فرهنگ جاری ،زمان،معماری،اقلیم و دوران بافت آن می باشد . طرح و نقشه در فرش نشانگر نوع نگاه هنرمندان به محیط و اقلیم و طبیعت پیرامون می باشد ، نقوش فرش دستباف ایرانی مملو از جهان بینی فلسفی و معنویت صاحب تاثیر در نهایت سادگی جلوه می نماید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر فرش تبریز

هنرمندان علاوه بر بکارگیری عناصر طبیعی و یا خیالی ، عوامل و پدیده های موثر در زندگی بشری را اعم از وقایع تاریخی ، حوادث طبیعی ، معماری و غیره را به زبان نقش بازي كردن و نگار با مهارت و چیره دستی خاصی به تصویر می کشد .نقوش و طرح های فرش هر کدام نماد و پیام دار معنویت و عرفان می باشند . از انواع طرح های موجود در فرش دستباف می توان طرح اسلیمی ، افشان ، بته ، درختی ، شکارگاه و غیره را نام برد که هر کدام پیامی را می رسانند .

هنر اسلیمی الهام گرفته از پیچ و خم گیاهان و جانوران و درختان و نقشو نگار طبیعی می باشد . از انواع طرح های اسلیمی می توان دهان اژدری و ماری را ذکر کرد . چون آرایش و شکل ظاهری خطوط این نقوش همچون اندام اژدهای افسانه ای و مار می باشد ، به همین نام نیز معروفند .

طرح افشان ، برگرفته از گلها و گیاهان و شاخ و برگ درختان و حیوانات می باشد . نقش بازي كردن بته ، نشانه درخت سرو می باشد . سرو مظهر و نماد سبزی و شادابی بوده که این طرح در خاتم ها ، شال ها ، قالی ، گلیم و حتی در کاشیکاری بناها دیده می شود .در طرح درختی ، بیشتر از درختان سرو ، بید مجنون که نماد حزن و اندوه را تداعی می کند استفاده می شود .

هنرهای دستی, نقوش فرش دستباف, هنر اسلیمی

نقوش فرش دستباف
نقش بازي كردن درخت در زندگی آدمی همیشه دارای اهمیت بوده زیرا از درخت سرو می توانستند نیازهای خود را تامین کنند . در جاهایی که درخت نبوده مشابه اقلیم کویری و خشک ، افراد آن مرز و بوم تصویر آن را بر روی صنایع دستی و دست بافته ها می آفریدند .نقشه شکارگاه متشکل از انواع حیوانات از جمله غزال ، گرگ ، شیر ، آهو ، پلنگ و انواع پرندگان می باشد همچنین از شاخه های درخت و گل نیز بهره جسته که به نقش بازي كردن شکارگاهی حالتی زیبا و دلنشین می دهد .

بیشتر بخوانید:  معرفی صنایع دستی کاشان

در بخش های زمینه و حاشیه فرش تصاویر انسانها در حال صید و شکار حیوانات وحشی دیده می شود .گاهی در بعضی از نقوش فرش نقش بازي كردن سیمرغ دیده می شود که سیمرغ پرنده ای افسانه ایست که مظهر ذوب و حل شدگی می باشد ; مظهر پرداخت پایان عیار و وابستگی مطلق می باشد که به کبوتر آشتی نیز معروف می باشد . وجود سیمرغ در ادبیات پارسی و عرفانی و تاملات متفکران ما و نیز /یش از اسلام زمینه دارد . در شاهنامه بنا بر قراین نقش بازي كردن مربی و راهنما یا حضرت جبرییل (ع) را بازی می کند ، سالمند را بزرگ کرده و تربیت می کند و در هنگام نیاز به کمک قهرمانان می شتاید .

در ادبیات پارسی ، ماه مظهری از روی زیبا ، نرگس نماینده چشم ،بنفشه مظهر زلف ، باران نشانی از اشک ، گیسو حکایتی از آبشار ، شب نشانی از گرفتگی ، بهر تاکیدی بر باروری و شادابی و نمادهای دیگر می باشد که هر یک دلالت بر امری دارد. باغ با اوصاف خاص ظاهری ، نماد بارزی از بهشت موعود می باشد به نحوی که تشریح لفظی و کلامی آن در قرآن کریم و نهج البلاغه و بعد از آن در حدیث ها و روایت های اسلامی و سپس در دیوانهای شعرای معروف معاصر و متاخر ایران می باشد .نقوش هندسی موجود در فرش ایرانی در عین سادگی احتمالا شرح کننده یک بیت شعر، آیه یا سوره ای از قرآن کریم ، داستانی افسانه ای ، تاریخی و یا حدیثی از انبیا باشد. هنر ایرانی سخن و حدیث عشق و معرفت و روحانیت می باشد و ایران را می توان مهد تمدن و فرهنگ و هنر به شمار آورد .

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره موسیقی کی پاپ (K-pop)

 

منبع:irandeserts.com

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

[ad_1] معرفی غذاهای اصیل و سنتی مازندران معرفی انواع غذاهای سنتی مازندران یکی از مواردی که …