معرفی موزه گوگنهایم بیلبائو معروفترین موزه جهان

محوطه‌ی موزه‌ی گوگنهایم بیلبائو, معماری موزه گوگنهایم بیلبائو, تاریخچه موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه گوگنهایم بیلبائو در شهر بیلبائو کشور اسپانیا واقع شده است

آشنایی با موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه گوگنهایم بیلبائو (به انگلیسی: Guggenheim Museum Bilbao) یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان و در اسپانیا می‌باشد. این بنا در شهر بیلبائو در کنار رود نرویون واقع است. توماس کرنز مدیر و مالک این مجموعه است.

ساختمان موزه گوگنهایم بیلبائو

طراح موزه گوگنهایم بیلبائو, کانسپت موزه گوگنهایم بیلبائو, موزه گوگنهایم بیلبائو

نمای بیرون موزه گوگنهایم بیلبائو

توماس کرنز، مدیر موزه به منظور انتخاب موقعیت مکانی برای موزه گوگنهایم، در حال قدم زدن روی پلی در رودخانه نرویون بود، در آن زمان بود که یک زمین صنعتی متروکه در امتداد روخانه، توجه او را جلب کرد و به سرعت این مکان را به مقامات شهری بیلبائو معرفی کرد.

این مکان در خم مسیر رودخانه و پایین تر از سطح شهر وجود دارد. معمار این موزه فرانک گری (Frank O. Gehry) بوده و در سال 1997 تکمیل شده است.

نمای بیرونی موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه گوگنهایم بیلبائو, موزه گوگنهایم, موزه گوگنهایم اسپانیا

عکسی دیگر از نمای خارق العاده موزه گوگنهایم بیلبائو

فرانک برای ساخت این موزه از رود کنار آن الهام گرفت و موزه را به شکل یک قایق طراحی کرد. همچنین با الهام از بدنه ی ماهی برای نمای خارجی آن از مصالحی استفاده کرد که به نمای آن ظاهری شبیه به فلس ماهی دهد.

این سازه به دلیل لایه زیرین آن که توسط قیر الاستیک پوشیده شده است ضد آب می باشد. همچنین لایه ی بیرونی یا همان نمای آن توسط ورق های تیتانیومی پوشیده شده است. این موزه به بنیاد سالامون (سولومون) ر. گوگنهایم (Solomon R. Guggenheim) تعلق دارد.

این بنا از زیر دریایی های روسی الهام گرفته است و رنگ زیبای آن به دلیل وجود اکسید تیتانیوم در نمای بیرونی آن است. ساختار منحنی شکل این موزه آن را از ساختمانی سنتی به ساختمانی مدرن تبدیل کرده است.

اگر چه بنای این موزه از جنس فلز است اما اگر از نزدیک به آن نگاه کنید متوجه نمای آجری مانند آن می شوید. قسمت های شیشه‌ای سازه بازدید کنندگان علاقه مند به معماری مدرن را به تماشای نقاط برجسته و مدرن شهر دعوت می‌کند.

بیشتر بخوانید:  حباب های جنگلی جاذبه گردشگری تایلند

نمای این ساختمان در ترکیب با نور آفتاب و سایه های روشن، گاهی ظاهری خال دار و گاهی ظاهری موج دار دارد.

محوطه‌ی موزه‌ی گوگنهایم بیلبائو

بنای این موزه در محوطه‌ای به مساحت 32.500 متر مربع در کنار رودخانه «نِرْویون» (Nervión) قرار دارد.

در محوطه ورودی این موزه مجسمه غول پیکری از یک توله سگ نژاد وست هایلند تریر قرار دارد، این کار که اثری از جف کونز (Jeff Koons) است و از یک سازه استیل 13 متری تشکیل شده است و توسط گل های رنگارنگ زیادی تزئین شده است.

موزه گوگنهایم بیلبائو, موزه گوگنهایم, موزه گوگنهایم اسپانیا

مجسمه ی توله سگ نژاد وست هایلند در موزه گوگنهایم بیلبائو

همچنین در اطراف موزه مجسمه های زیاد دیگری نیز وجود دارد که ظاهر بسیار زیبایی به موزه و رودخانه داده اند. یکی از این مجسمه ها، مجسمه ی بزرگ عنکبوت لویز بورژوا (Louise Bourgeois) به نام «مامان» است که در کنار آن اثر دیگری از جف کونز قرار دارد.

در این قسمت یک دسته گل از بادکنک استیل ضد زنگ به نام “لاله ها” قرار دارد. همچنین «فواره آتش» اثر ایو کلاین (Yves Klein) یکی دیگر از آثار چشم‌ نواز و دل نواز این موزه به حساب می آیند.

موزه گوگنهایم اسپانیا, نقد موزه گوگنهایم, بررسی موزه گوگنهایم بیلبائو

مجسمه ی بزرگ عنکبوت لویز بورژوا در موزه گوگنهایم بیلبائو

نمای درونی موزه گوگنهایم بیلبائو

نمای درونی از 11.000 مترمربع فضای نمایشگاهی ایجاد شده. موزه به 19 گالری تقسیم شده که بزرگ‌ترین آن‌ها گالری آرسِلور (Arcelor) با 130 متر طول است.

در این موزه موارد دائمی و موقتی زیادی از هنرمندان متفاوتی برای بازدید کنندگان به نمایش در می آید. در سال 1997 یعنی در سال افتتاح آن، این موزه بیش از 300 اثر مربوط به قرن بیستم را برای مردم به نمایش گذاشت.

در آغاز این آثار از جمله شاهکار های مربوط به هنرمندان اروپایی همچو پیکاسو، میرو، ماتیس و شاگال و … بود. و در آخر به هنر پاپ آمریکایی با آثاری از «اندی وارهول» (Andy Warhol) و «کلاوس اولْدِنبرگ» (Claes Oldenburg) و برخی آثار ویدئویی ختم می‌شد.

بیشتر بخوانید:  معرفی جزیره کرابی، بهشت تایلند

تاریخچه موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه گوگنهایم بیلبائو توسط شاه سابق اسپانیا، خان کارلوس اول در سال 1997 افتتاح شد. تاکنون حدود 10 میلیون نفر از این موزه دیدن کردند و همچنین آمار بازدید کننده های آن نزدیک به 1 میلیون نفر در سال است.

بعد از افتتاح این موزه در عرض یک شب شهر بیلبائو که شهری متروک و پساصنعتی که به کشتی سازی هایش معروف بود و در شمال اسپانیا قرار داشت،  به مرکز فرهنگ و معماری تبدیل شد.

هزینه ساخت این بنا نزدیک به 100 میلیون دلار بوده که به خاطر بازدید های زیاد و درآمد حاصل از آن هزینه ی ساخت آن تا چندین برابر بیشتر جبران شده.

تاریخچه ساخت این بنا به زمانی بر میگردد که سالامون گوگنهایم که توانسته بود از طریق درآمد فراوان از موزه گوگنهایم نیویورک، از بحران اقتصادی عبور کند، به همراه توماس کرنز، مدیر موزه گوگنهایم، تصمیم گرفتند که شعبه ای دیگر از این موزه در اروپا افتتاح کنند.

بیلبائو شهری رو به افول بود و سران باسْک با موسسه «سولومون گوگنهایم» در طی یک پروژه تحول و نوسازی شهری همکاری کردند و به ایده ساخت یک موزه در منطقه بندرگاه بیلبائو دست یافتند. آن ها برای این کار سه معمار معروف و برجسته را به یک مسابقه بین المللی دعوت کردند و از آن ها خواستند تا در عرض سه هفته طراحی شماتیک خود را تحویل آن ها دهند.

این معماران عبارت اند از : شرکت «کوپ هیمِلبلاو» (Coop Himmelbau) از استرالیا، «آراتا ایسوزاکی» (Arata Isozaki) از ژاپن، و «فرانک گِری» از کشور آمریکا. در انتهای این رقابت فرانک گری و همکارانش از آمریکا توانستند با طرح خلاقانه خود برنده ی این مسابقه شوند و گری توانست با توانایی های طراحی اش با کامپیوتر این سازه خارق العاده را معماری کند.

زندگی نامه فرانک گری (Frank O. Gehry) طراح موزه گوگنهایم بیلبائو

فرانک گری یکی از معماران مشهور آمریکایی – کانادایی تبار است که موزه گوگنهایم توسط او طراحی شده است. او در سال 1929 میلادی در شهر تورنتوی کانادا و در خانواده ای یهودی متولد شد.

نام اصلی او فرانک اون گلدبرگ است و در سال 1347 به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کرد تا در دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تحصیل رشته معماری بپردازد. در آن جا یکی از بزرگترین استادان او ویلیام پریرا بود.

اکثر کار های فرانک در سبک فولدینگ قرار دارند و او در این باره می گوید : «من آثار هنرمندان را نگاه می‌کنم و هنر را به مثابه وسیله‌ ای برای الهام خودم می ‌پندارم و تلاش می‌ کنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هر کارم به دنبال روش‌ های جدید می گردم. برای من قانون و قاعده محدود کننده ای وجود ندارد و در اصل مرزی بین درست و نادرست نمی‌ بینم.»

فرانک گری در سال 1956 میلادی زمانی که در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه‌ریزی شهری مشغول بود هم‌زمان هم در دفتر ویکتور گروئن به کار مشغول شد. او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است.

بعد از آن که فرانک گری موزه گوگنهایم بیلبائو را طراحی کرد و این اثر ساخته شد، نظر توریستان زیادی به شهر بیلبائو جلب شد و این شهر از نظر توریستی و گردشگری بسیار پیشرفت کرد.

نکته جالب در روند طراحی فرانک،در این است که بر خلاف سایر معماران که از نرم‌افزارهای معمول دو بعدی و سه بعدی مانند CAD و MAX برای کارهای خود استفاده می‌کنند، گری از نرم‌افزار کاتیا استفاده کرد. این نرم‌افزاری مربوط به طراحی جامدات است. و اغلب برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات تقریبا پیچیده بدنه‌های مختلف به کار می رود و با سایر نرم‌افزارها هماهنگی زیاد و بسیار عالی دارد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

حمام خرم سلطان استانبول یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه معرفی حمام خرم سلطان استانبول …