اقدامات هنگام گیر کردن در آسانسور

[ad_1]

گیر افتادن در آسانسور ,علل گیر کردن آسانسور

گیر کردن در آسانسور

هنگام گیرافتادن در آسانسور چه کنیم؟

با بیشترین شدن جمعیت، انسان‌ها به فکر ساخت ساختمان‌های بلند و برج‌ها جهت استفاده بهینه‌تر از فضا افتادند؛ اما برای دسترسی به طبقات بالا پله‌ها بسیار طاقت فرسا و پله‌برقی نیز زمان‌بر می‌باشد. به همین دلیل امروزه آسانسورها به یکی از پرکاربردترین وسیله‌ها تبدیل شده‌اند و یکی از رایج‌ترین ترس‌ها یا مشکلات گیر کردن در آسانسور می‌باشد که در این مقاله یاد می‌گیریم در چنین مواقعی چه کاری انجام دهیم.

گیر کردن در آسانسور اتفاقی‌ست که ممکن است برای بسیاری پیش بیاید. اولین نکته که لازم است بدانید این است که این اتفاق به دلیل یک نقص فنی و در جهت حفاظت از حاضرین است.

دلایل گیر کردن آسانسور

به صورت کلی، اغلب یک آسانسور به سه دلیل گیر می‌کند:

⦁ آسانسور نیز مانند دیگر وسایل مکانیکی و الکتریکی احتمال خرابی دارد و در صورتی که یک نقص فنی یا مشکل وجود داشته باشد این اتفاق رخ ‌می‌دهد.

⦁ استفاده نادرست از آسانسور مانند اضافه بار، باز نگه‌داشتن در با دست و موارد این چنینی نیز ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود.

⦁ قطعی ناگهانی برق از عمده دلایل توقف و گیر کردن آسانسور می‌باشد که میتواند به دلیل اخلال در عملکرد شرکت برق یا خطای انسانی و بلای طبیعی به‌وجود بیاید.

گیر افتادن در آسانسور ,علل گیر کردن آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم

در بیشتر مراکز و مکان‌های پر رفت و آمد، آسانسورها به سیستم برق اضطراری مجهز هستند و در صورت بروز مشکل به دلیل قطعی، آسانسور از آن استفاده کرده و شما را در اولین طبقه پیاده می‌کند.

همچنین توجه کنید گیر کردن در آسانسور به دلیل حفاظت از شماست و احتمال صدمه دیدن و مرگ شما در این حالت تقریبا 0 است. بدنه آسانسور به طوری ایزوله شده‌اند که جریان هوای کمی در آن رفت آمد دارد و شما با مشکل تمام شدن اکسیژن روبرو نخواهید شد!

همچنین ترمزها نیز مکانیکی هستند و به صورت دوره‌ای بازبینی می‌شوند و از سقوط جلوگیری می‌کنند. علاوه بر آن سیم بکسل‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند با دقت انتخاب می‌شوند و احتمال پاره شدنشان وجود ندارد و حتی در صورت بروز این اتفاق نیز ترمزهای به نام پاراشوت درگیر شده و امنیت آسانسور را تامین می‌کنند.

گیر افتادن در آسانسور ,علل گیر کردن آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید

هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم؟

اولین گام در بروز مشکلات همیشه ثابت است، شما باید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید. گیر کردن در آسانسور حتی اگر عجله‌ای هم نداشته باشیم ممکن است ترسناک به نظر برسد، مخصوصا اگر از فضاهای بسته و ارتفاع می‌ترسید. در صورت ترشح آدرنالین قرار گرفتن در چنین شرایطی ممکن است نتوانید منطقی فکر کنید، پس بهتر است:

⦁ هنگام گیر کردن در آسانسور سعی کنید تنفس خود را تنظیم و عادی نفس بکشید.

⦁ صاف بایستید تا تپش قلب خود را کنترل و آرام کنید.

⦁ وقتی آرامش خود را حفظ کنید و بدنتان را ریلکس نگه‌دارید ذهنتان نیز رام می‌شود.

⦁ همانطور که گفته شد گیر کردن آسانسور جهت پیشگیری از بروز حادثه است و جای نگرانی نیست.

در صورتی که افراد دیگری با شما حضور دارند، این نکات را به آنها نیز بگویید و جو را آرام نگه‌دارید. باتری گوشی خود را الکی هدر ندهید تا اگر نیازی به برقراری تماس بود بتوانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته پزشکی

اما در صورت تاریکی، بهترین راه استفاده از فلش گوشی جهت روشن کردن فضاست تا جو ترس حاکم نشود. استفاده از کبریت یا فندک ممکن است باعث کم شدن اکسیژن شود زیرا در چنین شرایطی آسانسور تهویه درستی ندارد.

گیر افتادن در آسانسور ,علل گیر کردن آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور می‌توانید از گوشی موبایل خود برای درخواست کمک استفاده کنید

پس از بدست آوردن آرامش، جهت بیرون رفتن از آسانسور مراحل زیر را دنبال کنید:

⦁ در صورتی که آسانسور در یک طبقه گیر کرده بود، دوباره کلید باز شدن در یا کلیدهای دیگر را امتحان کنید. شاید پیاده شدن در یک طبقه قبل‌تر بتواند مشکل شما را حل کند!

⦁ اگر موفق نشدید، از دکمه تماس با تکنسین استفاده کنید. در ساختمان‌های تجارتی و مسکونی بزرگ که مسئولانی جهت برقراری امنیت و رسیدگی به مسائل دارند این دکمه وجود دارد. در ساختمان‌های کوچک ممکن است دکمه زنگ خطری را در ساختمان پخش کند. در هر صورت آسانسور وسیله پرکاربردیست و به زودی دیگران نیز متوجه خرابی آن خواهند شد و به شما کمک می‌کنند.

⦁ همچنین هنگام گیر کردن در آسانسور می‌توانید از گوشی موبایل خود جهت برقراری تماس و درخواست کمک استفاده کنید. حفظ آرامش و صبر کلید رهایی شما از وضعیت گیر افتادن در آسانسور می‌باشند. در صورتی که درخواست کمک کرده‌اید برای سرگرم شدن به کارهایی که باید انجام دهید فکر کنید یا با یکدیگر حرف بزنید و… .

⦁ ممکن است شما نیز کم و صبر و تحمل باشید و تا قبل از خبر کردن دیگران و درخواست کمک حس خوبی نداشته باشید. در صورتی که با دکمه‌ها یا گوشی خود نتوانستید با دیگران ارتباط برقرار کنید، میتوانید با یک شیء سخت مانند پاشنه کفش، کلید و… به در ضربه بزنید و با سر و صدا دیگران را متوجه حضور و مشکل خود کنید. توجه کنید که انجام این فعالیت‌ها و ناتوانی در برقراری ارتباط نباید موجب استرس شما شود زیرا در صورت رعایت ایمنی، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

⦁ توجه کنید که بازکردن درها از داخل آسانسور یا بیرون رفتن از دریچه بالای آن و موارد این چنینی یا استرس و اضطراب به مراتب می‌تواند خسارت بسیار بیشتری وارد کند. اگر هیچ راهی برای برقراری ارتباط با افراد بیرون ندارید یا آنها نیز توانایی کمک به شمارا ندارند در یک شرایط اضطراری هستید، زنگ زدن به آتش‌نشانی (شماره: 125) اصلی شماست و درنهایت آنها شما کمک می‌کنند تا صحیح و سالم بیرون بیاید.

گیر افتادن در آسانسور ,علل گیر کردن آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور با آتش نشانی تماس بگیرید

⦁ هنگامی که داخل آسانسور گیر افتادید اجازه حمله افکار منفی و سکوت را به خودتان ندهید، مشغول شوید و جو را بی تنش نگه‌دارید. در صورتی که کسی در داخل مشکل قلبی یا سلامتی جدی دارد با اورژانس (شماره: 115) نیز تماس بگیرید تا برای کمک شما بیایند.

گیر افتادن در آسانسور ,علل گیر کردن آسانسور

اقدامات هنگام گیر کردن در آسانسور

آموزش نجات از آسانسور

همانطور که گفته شد افراد داخل آسانسور کارهای زیادی نمی‌توانند انجام دهند و نجات افراد از آسانسور توسط افراد بیرون یا نیروهای زحمت‌کش آتش‌نشانی انجام می‌شود. در صورتی بروز حادثه جدی، برای کمک کردن به افرادی که داخل آسانسور گیر کرده‌اند به نکات زیر توجه کنید:

بیشتر بخوانید:  کاشت درخت گردو و نگهداری از آن

⦁ افراد بیرون از کابین نیز ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنند و از ایجاد استرس بپرهیزند. سپس از حال افرادی که داخل گیر کرده‌اند مطلع شوید و در صورت نیاز با نیروهای امداد تماس بگیرید. اگر شرایط اضطراری مانند آتش‌سوزی، کمبود اکسیژن و خفگی افراد داخل و… وجود داشت با رعایت نکات ایمنی اقدام به نجات افراد و بیرون آوردن آنها از آسانسور کنید.

⦁ حتی اگر آسانسور فاصله کمی با طبقات دارد ابتدا آنرا همتراز و متوقف کنید و سپس به پیاده کردن افراد داخل بپردازید. در صورت رعایت نکردن این نکات ممکن است هنگام بیرون آمدن آسانسور سقوط کرده و بدن فرد دو قسمت می‌شود.

⦁ بدین منظور ابتدا کلید برق را قطع کنید و به موتورخانه بروید. همسطح شدن کابین با طبقات زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت‌های رنگ خورده سیم بکسل با قسمت‌های رنگ خورده پایه موتور گیربکس همسطح باشد. برای همتراز کردن آن با یک دست اهرم ترمز که روی موتور گیربکس قرار دارد فشاردهید، پس از آن با دست دیگر فلکه روی موتور را به سمتی که راحت‌تر می‌چرخد، بچرخانید. در صورت زیاد شدن سرعت چرخش میتوانید اهرم ترمز را کمی شل کنید. پس از همسطح کردن سیم بکسل و پایه، ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.

⦁ پس از هم‌سطح شدن، باید موقعیت کابین را پیدا کنید. برای این‌کار از سوراخ‌چاه استفاده کنید و سپس به طبقه مورد نظر بروید. برای باز کردن درب آسانسور به کلید اضطراری نیاز دارید. پس از آن می‌توانید افراد داخل را بیرون بیاورید. حتما این کار را پس از هم‌سطح کردن کابین انجام دهید تا خطری افراد را تهدید نکند. همچنین بهتر است در صورت گیر کردن آسانسور در بین طبقات خودتان دست به کار نشوید و کار را به مسئول مربوطه یا نیروهای امداد بسپارید.

پیشگیری از گیر کردن در آسانسور

هرچیزی که فکرش را بکنید برای کارکرد درست و بهتر نیاز به رسیدگی و بازرسی دارد. آسانسورها نیز از این قضیه استثنا نیستند و اتفاقا قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز در رابطه با بازرسی آنها وجود دارد. پیشگیری از بروز مشکلات بهتر از پیدا کردن راه حل برای آنهاست. به همین دلیل بهتر است جهت جلوگیری از اتفاقات این چنینی و گیر کردن در آسانسور به این قوانین و نکات توجه کنیم:

⦁ برای جلوگیری از بروز مشکلات، آسانسورها باید در دوره‌های حداقل ماهانه بازدید شوند و تمام قطعات و تجهیزات اعم از برقی و مکانیکی بازدید شود و گزارش آن در پرونده نگه‌داری ساختمان ثبت شود.

⦁ اگر در حین بازدید متوجه خرابی و مشکلی شوند، مسئول نگه‌داری ساختمان باید به آن رسیدگی کند و تا زمان تعویض یا تعمیر قطعات مورد نظر با نصب اطلاعیه بر روی تمامی درهای آسانسور ساکنان را از خارج از سرویس بودن آن مطلع کند.

⦁ علاوه بر بازدیدهای ماهانه توسط تعمیرکارها، بازرسان ذی‌صلاح نیز باید به صورت سالانه از آسانسورها بازدید کنند. مجوز آنها توسط سازمان ملی استاندارد کشور صادر می‌شود و نمونه‌های آن در سایتشان موجود است.

گیر افتادن در آسانسور ,علل گیر کردن آسانسور

گیر کردن در آسانسور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد

⦁ همچنین نصب دوربین در آسانسورها و ورودی‌های آنها (برای مجتمع‌های بزرگ و پر رفت و آمد) از اقدامات ضروری است که در صورت وجود آن، بسیار سریع از گیر کردن افراد در داخل آسانسور مطلع شده و ‌می‌توانید به کمک آنها بپردازید.

بیشتر بخوانید:  روش های کاشت و پرورش درخت سیب

با اینکه استفاده از پله‌ها ممکن است دشوار و زمان‌بر به نظر برسد، اما بهتر است در چنین مواقعی از استفاده آسانسور اجتناب کنید:

⦁ وقتی یک نقص فنی، هرچند کوچک در سیستم آسانسورها یافت شده است تا زمان تعمیر و برطرف شدن آن از آسانسور استفاده نکنید.

⦁ وقتی آتش‌سوزی شده است استفاده از آسانسور بسیار خطرناک می‌باشد و توصیه می‌شود از طریق پله‌ها یا پله‌های اضطراری به بیرون بروید.

⦁ پس از زلزله باید ابتدا سیستم آسانسور بررسی شود و در صورت نبود مشکل تایید شود. تا آن زمان بهتر است با نصب اطلاعیه بر روی درهای آسانسور از استفاده آن جلوگیری شود.

همچنین توجه کنید که مشکلات آسانسورها ناگهانی و بی دلیل رخ نمی‌دهند! معمولا قبل از بروز مشکلات جدی اتفاقات کوچکی می‌افتد که بسیاری از افراد به آنها توجهی نمی‌کنند و با این کار امنیت خود، خانواده یا افراد دیگری که در آن مکان حضور دارند و به استفاده از آسانسور می‌پردازند را به خطر می‌اندازند. با توجه به نکات زیر می‌توانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. برای مثال:

⦁ وقتی در آسانسور بیش از رسیدن کابین به طبقه مورد نظر باز می‌شود باید سریعا تعمیرکار خبر کنید. این نقص از جدی‌ترین مشکلات آسانسورهاست و باید به آن رسیدگی شود.

⦁ اگر کابین آسانسور پایین‌تر یا بالاتر از تراز طبقه متوقف می‌شود یعنی سیستم آن دچار نقصی شده است و برای درست کردن آن به یک تکنسین نیاز دارید.

⦁ اگر آسانسور برخی مواقع طبقات را رد می‌کند، صداهای عجیب و غریبی می‌دهد یا وقفه‌های کوتاه دارد حتما به تعمیرکار خود اطلاع دهید.

جمع بندی

گیر کردن در آسانسور با اینکه خطر خاصی ندارد اما به دلیل نوع نمایش آن در فیلم‌ها، شایعات یا ترس از فضاهای بسته و ارتفاع می‌تواند ترسناک باشد. مهم‌ترین مسئله این است که آرامش خود را حفظ کنید و به دیگران نیز آگاهی بدهید که آسانسور نه سقوط می‌کند و نه اکسیژن آن تمام می‌شود.

گیر کردن در آسانسور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به صورت کلی به سه دسته قطعی برق، نقص مکانیکی یا الکتریکی و یا استفاده اشتباه تقسیم می‌شود.

در صورت گیر کردن در آسانسور، صبر و آرامش کلید رهایی شماست اما باید دیگران را نیز از مشکل بوجود آمده اگاه کنید.

البته تمامی این موارد در صورتی است که مشکل جدی مانند آتش‌سوزی یا زلزله اتفاق نیوفتاده باشد،‌ در چنین مواقعمی همراه با حفظ آرامش و کنترل خود،‌ باید سریعا دیگران را از حال خود مطلع کنید یا با نیروهای امداد تماس بگیرید.

در صورتی که بیرون آسانسور هستید و فردی گیر کرده است، اگر کابین همتراز طبقه بود با استفاده از کلید اضطراری (که معمولا مدیر ساختمان،‌ خدمه یا یکی از همسایه‌ها دارند) به آنها در بیرون آمدن کمک کنید و غیر این صورت به نیروهای امداد زنگ بزنید.

در مواقع خطرناک مانند آتش‌سوزی یا پس از زلزله که می‌توانند منجر به آسیب دیدن سیستم آسانسور شوند از آن استفاده نکنید و در اولین فرصت با یک تکنسین سلامت آنرا بررسی کنید.

بازرسی ماهانه و رسیدگی به آسانسور را جدی بگیرید تا از ایجاد خطر برای خود، عزیزانتان یا دیگران جلوگیری شود.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …