آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

مکان های تاریخی ترکیه استانبول , بهترین مکان های تاریخی استانبول , مکان های مشهور ترکیه

مسجد سلیمانیه

آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

شهر استانبول با داشتن مکان های تفریحی و تاریخی زیاد یکی از مقاصد پر طرفدارن گردشگران ایرانی شده است.

شهر استانبول مرکز کشور ترکیه و یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری ایرانیان است. در استانبول میتوانید از عطر و طعم خوراکی های لذیذ ترکی لذت برده  در مکان های تفریحی آن گردش نموده  و از شکل خاص معماری استانبول دیدن نمایید. استانبول شهری است که نیمی از آن در قاره آسیا و نیم دیگر آن در قاره اروپا واقع شده است این دو بخش شهر با تنگه بسفر از هم جدا شده اند.

در ادامه مقاله مکان های تاریخی استانبول را که میتواند بازدید از آن ها برایتان سرگرم کننده و خوشایند باشد را با هم مرور میکنیم.

مکان های تاریخی بخش اروپایی استانبول

میتوانید یکی دو روز اول سفرتان را به بازدید از دیدنیهای تاریخی بخش اروپایی استانبول بگذرانید.

مکان های تاریخی بخش اروپایی استانبول, مکان تاریخی و دیدنی استانبول, جاهای دیدنی استانبول

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه :

مسجد ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول واقع شده که هزاران سال به عنوان کلیسای امپراتوری روم شرقی شناخته میشده و در قرن 15 توسط سینان ، یک از معماران عثمانی تبدیل به مسجدی باشکوه شده است.

مسجد سطلان احمد :

مسجد سلطان احمد 400 سال قدمت دارد به دلیل تزئینات زیبایی که با کاشی های آبی رنگ دارد به نام مسجد آبی هم مشهور است و در نزدیکی مسجد ایا صوفیه قرار داد و یکی دیگر از بناهای باشکوه استانبول است.

جاذبه های گردشگری استانبول, مکان های تاریخی استانبول, مکان های تاریخی بخش اروپایی استانبول

حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان ملکه عثمانی :

حمام خرم سلطان بین دو مسجد آبی و ایاصوفیه در منطقه فاتح ، محله جانکورتاران ، میدان ایاصوفیه ، قرار گرفته است. حمام خرم سلطان در قرن شانزدهم زمان  حکومت سلطان سلیمان پادشاه عثمانی به دستور ملکه خرم سلطان برای مردم مذهبی شهر ساخته شد. سبک معماری سنتی اوایل دوران عثمانی و ظرافت و خلاقیت های هنرمندانه معمار سینان در این حمام کاملا مشهود است. شکل آیینه ای و قرینه قسمت زنانه و مردانه که تا آن زمان رایج نبوده یکی از سبکهای خلاقانه به کار رفته در این حمام است.

در این حمام میتوانید به سبک سنتی ترک ها استحمام کنید، هنگام  ورود پک مخصوص حمام که شامل شامپو، صابون روغن زیتون، لوسیون بدن، حالت دهنده مو ، دمپایی و غیره است به شما ازائه میشود و بعد از حمام میتوانید از خدمات ماساژ استفاده کنید و سپس از خوراکی های ترکی کافه رستوران استفاده کنید.

آب انبار باسیلیکا :

آب انبار باسیلیکا هم نزدیک به دو مسجدی که معرفی کردیم، قرار دارد که در زمان امپراتوری بیزانس ساخته شده است. زمانی که استانبول را با نام قسطنطنیه میشناخته اند. 300 ستون و سرستون های طرحدار، این آب انبار را به شکل قصری وارونه جلوه میدهد و آنجا را تبدیل به یکی از زیباترین مکان های دیدنی استانبول کرده است.

قصر توپ کاپی :

قصر توپ کاپی در نزدیکی آب انبار باسیلیکا قرار گرفته که چشم اندازی زیبا از تنگه بسفر و یادگارهای زیادی از پادشاهان قدیم ترک دارد.

جاذبه های گردشگری استانبول, مکان های تاریخی استانبول, مکان های تاریخی بخش اروپایی استانبول

کلیسای چورا

موزه کلیسای چورا :

کلیسا چورا یکی از شگفت انگیزترین آثار باقیمانده از دوران بیزانس است که نقاشی ها و تزئینات ارزشمند تاریخی دارد. این کلیسا بعد از ورود اسلام در قرن 16 تبدیل به مسجد شد و امروزه درهایش به عنوان موزه برای گردشگران باز شده است. کلیسای چورا 6 گنبد دارد و در نزدیکی مسجد سلطان احمد واقع شده است.

بیشتر بخوانید:  بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

موزه هنرهای مدرن :

روبروی کاخ توپ کاپی ، موزه هنرهای مدرن استانبول قرار گرفته است که به تمام سوالات شما درباره هنر مدرن ترکیه پاسخ میدهد. این موزه شامل کتابخانه، نمایشگاه ، سینما، گالری، فروشگاه و کافه است.

مکان های تاریخی بخش آسیایی استانبول

شاید بتوان گفت دیدنیهای تاریخی و جاذبه های گردشگری بخش آسیایی استانبول دست کمی از بخش اروپایی آن نداشته و در نظر برخی بهتر هم باشد.

بازار بزرگ استانبول, مکان های تاریخی ترکیه استانبول, بهترین مکان های تاریخی استانبول

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه :

کاخ دلما باغچه بازمانده حکومت عثمانی است که بعد از توپ کاپی محل اقامت پادشاهان بوده است که اسکله شیک تاش دسترسی به این کاخ را راحت تر میکرده است.

قلعه حصار روملی :

قلعه روملی حصار در نزدیکی کاخ دلما باغچه قرار گرفته است و در نزدیکی ساحل روملی و تنگه بسفر قرار دارد .تنگه بسفر استانبول را به دو نیمه آسیایی و اروپایی تقسیم کرده و مسیر اتصال دریای مرمره به دریای سیاه است.

برج گاتالا :

برج گاتالا با ارتفاع 67 متری، قدمت 700 ساله دارد که توسط امپراتوری روم شرقی ساخته شده ، گشت و گذار در کوچه پس کوچه های اطراف برج و خرید از کالاهای هنری و سنتنی مغازه های اطراف برج خاطره های  خوبی برایتان میسازد.

مسجد رستم پاشا :

کاشی کاری مسجد که پر از گل های میخک ، مینا، لاله ، زنبق و زرد است و شکل خاص ستون های آن از ویژگی های مهم مسجد رستم پاشا است که حاصل هنرمندی بی مثال معمار سینان است که به دستور رستم پاشا ساخته شده است.

مسجد سلمانیه نماد استانبول:

مسجد سلیمانیه در سال 1550- 1557 ساخته شده است و تبدیل به یکی مهم ترین نماد های استانبول شده است . این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول و هنر معمار سینان ساخته شده و یکی از دیدنی ترین مکان های تاریخی استانبول است.

بهترین مکان های تاریخی استانبول, مکان های مشهور ترکیه, مکان های تاریخی ترکیه استانبول

جزیره بویوک آدا

جزایر پرنس

مجموع 9 جزیره کوچک و بزرگ پرنس حدود 1 ساعت با استانبول فاصله دارند. جزیره بویوک آدا بزرگترین مجموعه این جزایر و پرطرفدار ترین آن هاست.  به جز بویوک آدا فقط 3 جزیره دیگر به نام های بورگاز آدا، هیبلی آدا و کینالی آدا برای بازدید گردشگران باز هستند. اگر به دنبال آرامش و ریلکسیشن هستید بهتر است از فضای طبیعیت زیبای این جزایر دیدن کنید. رفت و آمد وسایل موتوری در این جزایر ممنوع است و سبک اروپایی ساختمان ها و ویلاهای آن فضایی جذاب و دلپذیر در مقابل چشمانتان قرار میدهد.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ سنتی استانبول در سال 1455 به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و به مرور بزرگترشد. راهروهای بازار بزرگ استابول سبک سنتی داشته و سرپوشیده اند و یکی از مقاصد بازدید مسافران و مردم محلی برای خرید و وقت گذرانی است.

استانبول مال

استانبول مال یکی از بزرگترین مراکز خرید مدرن استانبول است که در محله محمود بی قرار گرفته است و در این مرکز خرید میتوانید از بزرگترین شعب فروشگاهها و برندهای معروف خرید کنید. جشنواره های آغاز بهار و آغاز تابستان استانبول مال همواره تا تخفیف های شگفت انگیز برای مشتریان همراه است.

ساختمان 4 طبقه استانبول مال علاوه بر فروشگاهها و مراکز خرید متنوع دارای فودکورت و رستوران های متنوع ، کافه ، سینما ، بزرگترین شهربازی سرپوشیده ،  اینترنت نامحدود، پارکینگ رایگان ، مرکز اورژانس و غیره است.

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه یکی از جذاب ترین نقاط برای عاشقان آشپزی و طعم های جدید است. در طول سال بسیاری از سرآشپزان جهان به بازار ادویه استانبول می آیند تا بهترین و با کیفیت ترین ادوبه ها را برای غذایشان تهیه کنند. به جز ادویه میتوانید شیرینی های خوشمزه استانبول مثل راحت الحلقوم را از این بازار تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:  حباب های جنگلی جاذبه گردشگری تایلند

بازار ادویه بزرگترین مکان سرپوشیده استانبول است که در قرن 17 میلادی ساخته شده است. نام دیگر این بازار، بازار مصری هاست چون با مالیاتی که مردم مصر پرداخته اند، ساخته شده است.

خیابان استقلال تا میدان تقسیم

 خیابان تاریخی استقلال تا میدان تقسیم پر از گالری ، کافه ، رستوران و فروشگاههای متنوع است که پیاده روی در آن مسلما شما را سرحال می اورد.

بهترین مکان های تاریخی استانبول, مکان های مشهور ترکیه, مکان های تاریخی استانبول ترکیه

تنگه بسفر

تنگه بسفر

تنگه بسفر طبیعتی زیبا دارد و تبدیل به شگفتی کشوری شده که میان دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است و پلی است ارتباطی بین دریای مرمره و دریای سیاه. طبیعیت زیبا و رستوران های باکیفیت و کاخ های اطراف تنگه ساعت ها وقت شما را خواهد گرفت.

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی در ناحیه بشکیتاش در ساحل غربی تنگه بسفر کنار آب قرار گرفته و یکی از اصلی ترین مکان های دیدنی استانبول است که جذابیت مضاعفی به این تنگه داده است و تصاویر زیبای این مسجد در کنار مناظر طبیعی زیبای تنگه ، این مکان را تبدیل به بهشتی برای عکاسی کرده است.

کنار هم قرار گرفتن مسجدی سنتی در کنار پل مدرن بسفر ، تصویری زیبا از همجواری سنت و مدرنیته بوجود آورده است.

مسجد اورتاکوی درسال 1854- 1856 ساخته شده و آخرین بار در سال  2014 مرمت شده است. تزئین بیرون مسجد با سنگ های مرمر و طرح های برجسته است.پنجره های سرتاسری و گنبد و مناره مرمرین اورتاکوی تصاویری زیبا برای  گردشگران فراهم نموده است. نمای درونی مسجد اورتاکو با لوسترهای زیبا ودیوار نوشته های  نستعلیق و نمای رو به چشم انداز تنگه میتواند به خوبی نظرتان را جلب کنید.

برج دختر نماد ترکیه

برج دختر نیز یکی دیگر از آثار تاریخی زیبای استانبول و نماد ترکیه است که در تنگه بسفر واقع شده است و با قایق میتوانید به آنجا بروید. جزیره ای که برج دختر در ان قرار گرفته در زمان امپراتوری روم باستان به عنوان گمرگ و کنترل بازرگانی بوده ست و برج دختر به عنوان فانوس دریایی استفاده میشده است.

برج دختر 23 متر ارتفاع و بدنه ای بتنی با یک گنبد سنگی دارد. قدمت آن به 1000 سال پیش و دوران حکومت بیزانس بازمیگردد.

تجربه صرف یک وعده غذایی در رستوران برج دختر با چشم انداز دریا بسیار خاطره انگیز است. البته باید قبل از ورود میز خود را رزرو کرده باشید.

موزه های استانبول

ساعت کار موزه های استانبول معمولا 9 – 17 به جز دوشنبه هاست. شما با خرید کارت موزه به مبلغ 18 لیر میتوانید از همه موزه های استانبول بدون پرداخت ورودی، دیدن نمایید.

موزه باستان شناسی استانبول : این موزه باستان شناسی یکی از ارزشمندترین موزه های جهان در نوع خود است. سه  بخش مهم این موزه عبارتند از موزه هنرهای اسلامی ، موزه شرق باستان و موزه باستان شناسی.

موزه نقاشی پرا : موزه پرا در سال 2005 افتتاح شد و مجموعه ای از نقاشی های زیبا و قدیمی را در خود جای داده است. نقاشی های تاریخی که متعلق به 3 قرن گذشته است باعث شده موزه پرا استانبول با استقبال بی نظیری روبرو شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با دریاچه نمک چاکا ،زیباترین دریاچه در چین

ساختمان موزه پرا متعلق به هتل پریستول بوده که بعد از بازسازی و ترکیب دیدنی المان های مدرن و معماری سنتی تبدیل به موزه نقاشی شده است. این موزه نمایشگاه های دائمی و موقت دارد که هر کدام بخشی جداگانه و جذاب محسوب میشوند.

نمایشگاه های دائمی موزه پرا عبارتند از : پرتره های امپراتور، مجموعه عثمان حمدی بی ، مجموعه شرق شناسی ، استانبول شهر رویا ، سفیران و نقاشان، جهان های موازی و پرتره های امپراتورکه در هر بخش آثاری زیبا و ارزشمند تاریخی به نمایش درآمده است.

موزه مولوی خانه گالاتا یا سماع خانه : عصرهای یکشنه ساعت 17 میتوانید مراسم رقص معروف دراویش یا سماع دراویش را در  سالن سماع این موزه از نزدیک ببینید.

در سالن دیگر موزه مولوی خانه گالاتا میتوانید با انواع ادوات موسیقی آشنا شده و از لوازم درویشان دیدن کنید. در گوشه ای از محوطه صومعه سنگ قبرهای گورستان فرقه مولویه قرار گرفته است که شکل منحصر به فرد و اشعار فارسی حکاکی شده بر روی آن ها بسیار دیدنی است.

موزه هنر ترکی و اسلامی : این موزه دارای آثاری کم نظیر و گران بهایی از دوره های امویان، عباسیان ، سلجوقیان ، عثمانیان  و غیره است. ساختمان موزه، کاخ یکی از قدرتمندترین وزرای دربار عثمانی در سال 1524 بوده است که به تنهایی یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول است. در این موزه آثار کتابت و خوشنویسی ، چوبی ، نقره ای ، فلزی و سنگی متنوعی نگهداری میشود. کلید کعبه ، قرآن های نفیس ، تاج های سلطنتی و لباس های سلاطین عثمانی جزو آثار محبوب این موزه هستند.

تله کابین و تپه پیر لوتی

تپه پیر لوتی جزو مرتفع ترین بخش های ترکیه به حساب می آید و در قسمت اروپایی استانبول قرار گرفته و مکانی دنج و بکر با چشم اندازی زیبا ، هوایی خنک و آواز پرندگان است.

با تله کابین میتوانید  به سفره خانه سنتی بالای تپه بروید و از مناظر زیبای خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفر که روبروی شماست لذت ببرید.

پارک امیرگان

پارک امیرگان  بزرگترین پارک استانبول است که در بخش اروپایی آن قرار دارد . از پارک امیرگان برای برگزاری جشنواره های مختلف و بسیار دیدنی استفاده میشود.

جاذبه های گردشگری استانبول, مکان های تاریخی استانبول, مکان های تاریخی بخش اروپایی استانبول

پارک مینیاتوری

پارک مینیاتوری

برای دیدن همه مکان های دیدنی استانبول یک هفته کامل زمان نیاز دارید ولی اگر میخواهید همه نقاط دیدنی استانبول را یک جا ببینید میتوانید به پارک میناتوری بروید. دراین پارک 58 جاذبه شهر استانبول ولی 25 برابر کوچکتر با ماکت های فایبر گلاس بازسازی شده اند.

در ساخت این پارک مینیاتوری به ریزترین جزئیات آثار تاریخی توجه شده و جذابیت خاصی ایجاد میکنند. حدود 120 اثر دیگر که جزو جاذبه های ترکیه نیست و قبلا در قلمرو عثمانی قرار داشته اند نیز در این پارک بازسازی شده اند.

جنگل بلگراد در غرب استانبول

جنگل بلگراد در غرب استانبول با وسعت 5 هکتار ، مجموعه ای از درختان کهن بلوط، شاه بلوط ، ممرز و توس شرقی است. گونه های جانوری این جنگل عبارتند از گراز وحشی ، راسو ، مار و پرندگان کم نظیر. جنگل بلگراد در فصل پاییز یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استانبول است.

باغ گیاه شناسی آتاتورک در میانه جنگل بلگراد دارای 2000 گونه گیاهی فوق العاده و بسیار دیدنی است.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی موزه گوگنهایم بیلبائو معروفترین موزه جهان

موزه گوگنهایم بیلبائو در شهر بیلبائو کشور اسپانیا واقع شده است آشنایی با موزه گوگنهایم …